Viete, ako vyučuje lenivý učiteľ?

24.06.2022
Vzdelávanie a výchova

V škole rozhodne nie sú deti kvôli učiteľom, ale ani nie tak úplne učitelia kvôli deťom. V škole sú žiaci hlavne kvôli sebe, ale učiteľ je tam tiež preto, aby ich k tejto myšlienke priviedol. Ako na to?

Spôsobov, ako na to, je hneď niekoľko: preniesť zodpovednosť za prácu v triede priamo do rúk žiakov, predvádzať im, ako je výučba spojená s praxou a životom mimo školy, ukazovať im, ako môže byť práca v škole prínosná, zábavná a užitočná. Učiteľ, ktorý žiakov do niečoho núti, sa veľmi vyčerpá, vypáli svoje pohonné hmoty, vyhorí a potom zhasne. Treba využívať tú najlepšiu didaktiku, ktorá šetrí učiteľovi energiu a necháva mu silu koncentrovať sa na tie naozaj dôležité veci.

Didaktika je totiž ako cyklistické preteky: kto ide na konci pelotónu alebo sa vezie v strede poľa, vynaloží oveľa viac sily ako ten, kto je aktívny a snaží sa ísť na špici závodného poľa. A navyše, v cyklistike rovnako ako vo vyučovaní platí: strážiť si čelo didaktických zručností tiež prináša lepšie výsledky!

 

Výučbové metódy

Je jasnejšie ako východ slnka v Japonsku, že výklad je pre Lenivého učiteľa priamo pohroma. On má hovoriť celú vyučovaciu hodinu a žiaci majú iba počúvať? To je predsa úplne zle!

Aby v triede pracovali žiaci, treba im ponúknuť dobrú vzdelávaciu príležitosť: zábavnú a príťažlivú aktivitu. Čím bude zábavnejšia a príťažlivejšia, tým lepšie budú žiaci pracovať a tým väčšie množstvo sa ich zapojí. Je priamo v životnom záujme Lenivého učiteľa, aby jeho výučba bola pre žiakov čo najlákavejšia!

A čo je na tom vôbec najlepšie? Že ak bude príťažlivá a zapojí žiakov do práce, naučí ich toho najviac a budú sa výrazne zlepšovať. Všetci. A potom môžu dostávať náročnejšie a pestrejšie úlohy, ktoré opäť odoberú zbytočnú prácu učiteľovi.

Je tiež isté, že zábavná aktivita prináša dobrú atmosféru, ktorá posilní priaznivú klímu v triede. Žiaci sa pri nej k sebe a učiteľovi správajú prívetivo, prevláda radosť z učenia a práce: bez toho, aby žiaci vedeli, že pracujú a učia sa, lebo pre nich je to hra. Učiteľ sa potom z podobnej hodiny nabíja a pozitívne naladí do ďalšej práce. Aká je to zmena proti frontálnemu učiteľovi, ktorý sa v rovnakej triede trápi a všetko ho stojí veľa námahy a energie!

Byť učiteľom podporujúcim motivátorom a moderátorom aktivít alebo učiteľom dozorcom nútených prác je práve len v kvalite výučby, dobrej didaktike.

Kvalitný učiteľ sa v triede nabíja pre veci, zlý učiteľ sa v triede vybíja – a pretože nemá energiu, aj ostatné povinnosti v škole ho otravujú a vyčerpávajú. Lebo keď majú žiaci učiteľa radi pre jeho dobrú výučbu, správajú sa k nemu inak aj pri dozoroch počas prestávok, výletov, exkurzií a pod. Takýto učiteľ si užíva výhody svojej autority pri riešení disciplinárnych problémov a vymáhaní pravidiel. Jeho tresty platia, sú nespochybniteľné a žiaci ich chápu ako zaslúžené a pomáhajúce. Zlý pedagóg to má ťažké, jeho tresty sú známkou cti pre tých, ktorí ich dostali. Bojovali predsa za celú triedu! Ale učiteľ by nemal bojovať so svojimi žiakmi ani ich do niečoho nútiť.

 

Vzájomné učenie

Síce zjednodušený, ale často používaný a v rôznych variantoch citovaný príklad hovorí o tom, že v nás zanecháva stopu:

10 % z toho, čo počujeme;

20 % z toho, čo vidíme;

30 % z toho, čo vidíme a počujeme;

40 % z toho, o čom diskutujeme;

80 % z toho, čo priamo prežijeme alebo urobíme;

90% z toho, čo sa pokúsime naučiť druhých.

 

 

Zdroj: raabe.sk

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte