Je naozaj hanbou byť učiteľom na Slovensku?

03.11.2023
Personalistika

Ešte niekoľko dní majú žiaci, rodičia a kolegovia na to, aby navrhli inšpiratívnych učiteľov na prestížne ocenenie Učiteľská osobnosť Slovenska, ktoré sa koná pod záštitou prezidentky SR Zuzany Čaputovej a Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. Ide o slovenskú verziu medzinárodného ocenenia Global Teacher Prize. No kým na svetovom finále učitelia hrdo a s radosťou rozprávajú o svojom povolaní, v slovenskom ocenení sa prejavuje viac než len skromnosť. Možno ostych ukázať sa svetu a povedať smelo - som učiteľ! Pravdepodobne to súvisí aj s najnovšími výsledkami medzinárodného prieskumu o spoločenskom postavení učiteľa. Viac prezradí Zuzana Labašová z Komenského inštitútu, ktorý spolu s neziskovou organizáciou CEEV Živica ocenenie zastrešuje.

* Asi každý pozná medzinárodné testovanie žiakov PISA, menej známy je však medzinárodný prieskum Global Teacher Status Index (GTSI) o postavení učiteľa v spoločnosti. Ktorá krajina vychádza v oboch ukazovateľ najlepšie?

V PISA testovaní a rovnako aj v prieskume o statuse učiteľa v spoločnosti vychádza na prvej priečke Čína, v tesnom závese sú Taiwan, Malajzia. Prím hrajú väčšinou ázijské krajiny.

* Prečo je to tak?

Je to veľmi komplexná otázka. Do veľkej miery ide o nastavenie spoločnosti, nastavenie kultúry. Ázijské krajiny kladú silný dôraz na vzdelávanie, na malé deti sa vyvíja silný tlak už od malého veku, aby dosahovali výkony. V školách sa toho od nich vyžaduje veľa. Nie je to pritom vnímané ako formalita, ktorú musia absolvovať. Na vzdelávanie sa naozaj kladie obrovský dôraz, a preto aj výsledky v medzinárodných testovaniach sú veľmi dobré a zároveň učiteľ zastáva dôležitú úlohu v spoločnosti. On je vnímaný ako ten, kto sprevádza deti v dôležitom procese vzdelávania.

* Je to všade tak previazané? Platí, že ak majú učitelia v danej krajine rešpekt, darí sa tam lepšie aj žiakom v PISA testoch?

Ak sa pozrieme na oba grafy, naozaj vidno určitú pozitívnu koreláciu. Ale sú aj výnimky, napríklad Turecko či Indonézia. Učitelia majú v týchto spoločnostiach veľmi vysoký status, no napriek tomu v PISA testovaní dosahujú skôr nižšie výsledky. Nemôžeme povedať, že ide o priamu úmeru vo všetkých prípadoch. Je napríklad veľmi zaujímavé, že mnohé európske alebo západné krajiny, ktoré veľa hovoria o vzdelávaní, sa ocitli v prieskume GTSI až v druhej desiatke.

* S čím to súvisí?

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte