Poslankyňa T.Rosová chce učiteľom pridať do vzdelávania aj ďalšiu prax

25.11.2009
Vzdelávanie a výchova

Kontinuálne vzdelávanie učiteľov, ktoré zakotvil zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch, by malo byť doplnené aj o povinnú pedagogickú prax. Novelou platnej legislatívy to chcú presadiť opozičná poslankyňa Tatiana Rosová z SDKÚ-DS a jej stranícky kolega Jaroslav Jančo.

"Platné znenie zákona v skutočnosti kladie akcent len na získavanie teoretických poznatkov, ktoré nemusia prispievať k lepšiemu výkonu práce pedagóga. Praktická časť tých typov vzdelávania, ktoré je zamerané na prácu so žiakmi, by mala byť jeho prirodzenou súčasťou," zdôvodňujú poslanci.

Podľa nich by mala byť prirodzená aj premena teoretických poznatkov do práce so žiakmi. Praktická ukážka by potom mala byť aj súčasťou záverečnej prezentácie pedagóga.

"Predkladaná novela mení znenie zákona o povinnosť zaradiť praktickú časť ako súčasť vzdelávacích programov pre aktualizačné, inovačné a kvalifikačné vzdelávanie a zakotvuje prezentáciu praktickej pedagogickej činnosti ako súčasť záverečných skúšok pri týchto typoch vzdelávania. Prispieva tým k naplneniu zmyslu zákona," konštatujú zákonodarcovia z opozície. Novela by po schválení nadobudla účinnosť v apríli 2010.

Hlavným cieľom zákona o pedagogických zamestnancoch z dielne ministra školstva Jána Mikolaja bola motivácia učiteľov, aby sa kontinuálne vzdelávali, prehlbovali svoje poznatky a špecializovali sa. So vzdelávaním sa má zvyšovať aj ich plat. Legislatíva je účinná od novembra.

Zdroj: TARS

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte

Možno len nechápem, o čom sa v tomto článku píše.
Myslí pani poslankyňa pod praktickou časťou ukážky, ako pracvať s deťmi?
To je hádam automatické.
Nemyslím si, že učiteľ bude navštevovať školenie, ktoré mu nič neprinesie...
To je hádam niečo, čo sa vyčistí konkurenciou na trhu a požiadavkami trhu.
Nebolo by vhodnejšie orientovať záujem smerom, aby sa tie praktické tipy neskôr využívali v praxi a hľadať spôsob, ako to dosiahnuť?
Čo keby tak naši poslanci konečne začali riešiť otázku motivácie učiteľov...

Keď sa zmení systém hodnotenia (Dávid Králik napísal celkom zaujímavý tip v článku Za darmo ani kura nehrabe...), bude učiteľ sám motivovaný k tomu, aby pracoval inak.
Niekto, kto skostnatel, zlenivel alebo možno ani nikdy neuvažoval o tom, čo je pre naše deti lepšie, ako im podať informácie, aby ich vnímali, nasávali a zaujímali sa o ne, by možno práve potom konečne začal meniť svoj prístup k práci...

Myslim si, že každy riaditeľ, ktorý dáva súhlas na kontinuálne vzdelávanie svojho zamestnanca, predsa má záujem na tom, aby ziskané teoretické vedomosti boli prenesené do reálneho edukačného procesu. V rámci kontrolnej činnosti, MZ a PK, alebo otvorených hodín kvalitný učiteľ prezentuje svoje kreatívne skusenosti aj ostatným kolegom a záujemcom. Nie je to v edukačnom procese nič nové. Preto dopĺňať legislatívu o ďalšie preverovanie kvality učiteľa nie je vôbec potrebné. Veď jeho pedagogické majstrovstvo je odzrkadlené výsledkami jeho žiakov a spokojnosťou ich rodičov.

hm...tak to sa nam to sype...este nie je jasne ani ako sa ucitel ma vlastne dovzdelat a uz vobec nie kedy a uz mu kladu na plecia dalsie bremeno.Toto len posilni v ucitelovi jeho uz zrejuci skepticizmus voci reforme, vlade aj skolstvu celemu. Aaaale, ked sa na to tak inymi ocami pozeram, navrh predniesla pani opozicna poslankyna, takze by som sa v nasom centrostate nebala jeho prijatia. j.