Od septembra celodenná výchova Rómov na 200 školách

18.05.2012
Vzdelávanie a výchova

Od školského roka 2012/2013 štartuje na 200 základných školách celodenný výchovný systém marginalizovaných Rómov, ktorý potrvá do roku 2015. Národný projekt Vzdelávaním pedagogických zamestnancov k inklúzii marginalizovaných rómskych komunít za 27 miliónov eur iniciovali ešte za exministra Eugena Jurzycu, zastrešuje ho Metodicko-pedagogické centrum.

Zapojiť sa mohli školy, ktoré navštevuje minimálne 20 percent žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Pôjde približne o 22-tisíc žiakov. "Cieľom celodenného výchovno-vzdelávacieho procesu je eliminovať nedostatočné výchovné pôsobenie rodičov a komunity na rómskych žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, doplniť a rozšíriť poznatky a vedomosti, ktoré im chýbajú v porovnaní s ostatnými žiakmi, predĺžiť čas pozitívneho výchovného pôsobenia a zároveň obmedziť čas negatívneho pôsobenia vonkajšieho prostredia na rómskych žiakov," uviedla Nina Šilanová z Metodicko-pedagogického centra.

Celodenný výchovný systém by mal učiť žiaka, ako stráviť voľný čas, zároveň odbremeňuje rodičov od pomoci pri príprave dieťaťa na vyučovanie, intenzívne vzdeláva deti zo sociálne znevýhodneného prostredia, učí žiaka učiť sa, učí deti rozvíjať ich špecifické schopnosti, záujmy a samostatnosť, umožňuje lepšiu socializáciu detí, vedie ich ku kooperácii, zlepšuje zdravotné podmienky, hygienu, stravovanie a režim dňa detí a v konečnom dôsledku zlepšuje aj ich prospech, správanie i dochádzku. Intenzívnejšiu spoluprácu školy s rodinami rómskych žiakov by mali zabezpečiť Osvetové programy, ktoré budú mať v rámci projektu na starosti mimovládne organizácie. Podľa Šilanovej je dôležité odstrániť neprospievanie žiakov na 1. stupni ZŠ a pomôcť im zmysluplne využiť voľný čas.

Projekt prezentovali v apríli v šiestich krajských mestách na konferenciách s názvom Zo školy bez tašky. Pod vedením odborného garanta Petra Dolíhala pracovala skupina 50 expertov, ktorých úlohou bolo vytvoriť model celodenného vzdelávania, ktoré by pomohlo začleniť marginalizovaných rómskych žiakov. "Zo štatistík, ktoré prezentovali na konferencii vyplynulo, že Slovensko patri z demografického hľadiska ku krajinám s najvyšším percentuálnym zastúpením Rómov. Alarmujúce je, že takmer 24 percent rómskej populácie nemá ukončené základné vzdelanie," povedala Šilanová. Podľa jej slov si tvorcovia projektu uvedomujú aj jeho nevýhody. Ide o relatívne drahý systém, náročný na personálne a materiálne zabezpečenie. Obmedzuje rodinnú výchovu a môže dochádzať k preťaženosti detí, lebo ich čas pobytu v škole je oveľa dlhší ako u ostatných detí.

Školy sa mohli zapojiť aj do druhej časti projektu s názvom Druhé šance. Ten je určený pre ľudí, ktorí si v minulosti nedokončili základné vzdelanie a chceli by tak urobiť teraz. Tento projekt predpokladá účasť 750 uchádzačov na základných školách s vyučovacím jazykom slovenským aj maďarským. Je určený pre žiakov nad 16 rokov, ktorí ukončili povinnú školskú dochádzku v nižšom než 9. ročníku a pochádzajú z menej podnetného socio-kultúrneho prostredia a marginalizovaných rómskych komunít.

Zdroj: SITA

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte