Učiteľ a dieťa so syndrómom CAN

12.01.2012
Vzdelávanie a výchova

Učiteľ pri svojej každodennej práci je svedkom mnohorakých prejavov detí, ich rôznych životných situácií, na ktoré nie je vždy pripravený, často ho zaskočia, nie možno frekvenciou, ako skôr závažnosťou, ale ktoré sú (bohužiaľ) súčasťou jeho profesie.

Syndróm CAN (Child Abuse and Neglect) hovorí o týraných, zneužívaných a zanedbávaných deťoch z psychologického, sociálneho i medicínskeho hľadiska. Je chápaný ako úmyselné ubližovanie dieťaťu. Je to jeden zo sociálno-patologických javov v súčasnej rodine, o ktorom sa čoraz častejšie diskutuje v celej našej spoločnosti.

Jednotný obraz psychicky, citovo a sociálne deprivovaného dieťaťa so syndrómom CAN neexistuje. V popredí je narušený vývoj osobnosti, a najmä narušená schopnosť nadväzovať sociálne vzťahy.

Základne prejavy:
- Poruchy vývinu (nerovnomernosť, retardácia, stagnácia, regresia),
- poruchy správania (úzkosť, apatia, pasivita, náhla agresia),
- poruchy sociálneho kontaktu (vyhýbavé, neisté, ambivalentné správanie),
- neurotické prejavy (týkajúce sa prijímania potravy, spánku, návykov).

Pri zisťovaní, či je dieťa týrané, má významné postavenie učiteľ, a to najmä učiteľ prvého stupňa ZŠ. Učiteľ je dennodenne, a to i niekoľko rokov, človekom, ktorý má s dieťaťom intenzívny kontakt, môže veľmi dobre postrehnúť zmeny v jeho správaní, prípadne nejaké telesné zranenia, ako sú modriny, škrabance a pod.

Ak sa učiteľ rozhodne, že upozorní na možné týranie dieťaťa, mal by dodržať určité zásady:

  • zhrnúť indície, ktoré ho viedli k podozreniu z týrania dieťaťa,
  • postupovať citlivo, neunáhlene, napr. nepoužívať priamočiare, konkrétne otázky („Kto ti to urobil?“),
  • informovať školského psychológa a riaditeľa školy, porovnať svoje názory a postrehy s inými kolegami,
  • vyvarovať sa nadmernej pozornosti voči dieťaťu, môže si to „všimnúť“ a bude mu to nepríjemné!,
  • nesľubovať dieťaťu, že svoje podozrenie si nechá pre seba.

 

Vybrané z publikácie Čo robiť, keď..., v ktorej nájdete námety, aktivity a možnosti práce pri objasňovaní a riešení problémových situácií v škole.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte