Študentský projekt môže vylepšiť zvodidlá

27.12.2011
Vzdelávanie a výchova

Stredoškolskú odbornú činnosť začal robiť Pavel Lehocký so spolužiakom Lukášom Oravcom ešte vlani. Ich študijný odbor na Strednej priemyselnej škole dopravnej vo Zvolene bol technika a prevádzka cestných vozidiel, no SOČ-ku mali zameranú na ekológiu a na zlepšenie bezpečnostných prvkov v doprave. „Na zvodidlá,“ hovorí stručne Pavel Lehocký.

Nečakane vyhrali
V škole skončili druhí, na krajskom kole rovnako a v celoslovenskej súťaži sa umiestnili na piatom mieste. SOČ-ka pre nich týmto skončila, rovnako tak ako aj stredná škola. „Odišiel som na vysokú školu. Ešte predtým, cez prázdniny sme sa prihlásili do medzinárodnej súťaže technických ekologických projektov EKO 2011.“ Vyhodnotenie bolo v košickej Technickej univerzite, na ktorú sám chodí. Návrh zo Zvolena zvíťazil a postúpil na medzinárodné kolo do Poľska. „Nečakane sme vyhrali aj tam,“ dodáva spokojne.
 

Pohltí časť energie
Čo sa dá vylepšovať na zvodidlách? A ešte tak, že to ocenia aj porotcovia v medzinárodnej súťaži. Vo svojom projekte v podstate využili zvodidlá používané v súčasnosti, len do ich profilu vložili gumené valce na zvislých čapoch. Ich úlohou je pri havárii stlmiť náraz auta – pohltiť časť energie. Keďže sa krútia na čapoch, pri šikmom náraze sa auto vlastne skĺzne po zvodidle. Študentský projekt sa zatiaľ do reálneho života nedostal. Je na papieri, na súťaž si priniesli, pre lepšiu ilustráciu, iba model, ako by také bezpečné zvodidlo mohlo vyzerať. Ekologické na tomto projekte je použitie gumených valcov. Tie by mali byť z recyklovaných pneumatík, čo už konzultovali aj s firmou, ktorá zo starých pneumatík už dnes vyrába rôzne výrobky. „Princíp takejto výroby nie je náročný. Staré pneumatiky sa nasekajú, odstránia sa z nich kovové prvky, potom sa všetko zahreje, zmieša s lepidlom a zlisuje. Celkový čas na takúto výrobu je asi dvadsať minút,“ vysvetľuje študent košickej univerzity. A náklady? Približne euro na kilogram gumeného výrobku.

Model študentského projektu. Patent?
Nápad so zvodidlami, na ktorých by boli umiestnené valčeky je možno dobré riešenie, ktoré by si zaslúžilo aj vlastný patent. „Je s tým síce strašne veľa papierovačky, no možno si to dáme patentovať,“ hovorí. Zvodidlá s valčekmi boli iba časťou projektu s využitím gumených valčekov. Ich ďalšie použitie vidia v skladoch na rohových častiach a v rôznych zúžených priestoroch. „V prípade, že by šofér zachytil roh, oprel by sa o gumené valce a tie by ho vlastne viedli a zmenšili by deformačné účinky,“ dodáva Pavel Lehocký. Dopracovali ich tak, že pri vychýlení by valce zapli zvukovú alebo svetelnú signalizáciu.

Zdroj: SITA (regiony.sme.sk)

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte