Podpora morálneho a sociálno-emocionálneho vývinu dieťaťa v materskej škole
Podpora morálneho a sociálno-emocionálneho vývinu dieťaťa je veľmi dôležitá pre rozvoj sociálnych a morálnych kompetencií a ak chceme, aby z neho vyrástol slušný človek. Aké sú možnosti podporovania morálneho a sociálno-emocionálneho vývinu v materskej škole?
Na základe zvnútorňovania morálnych pravidiel by si dieťa v materskej škole malo konštruovať morálne poznanie, a následne na základe zvnútornených noriem morálne konanie.
Učiteľ pri stimulácii detí musí:
- brať do úvahy hypotetický vývin osobnosti (ako by mal prebiehať),
- diagnostikovať aktuálnu morálnu úroveň dieťaťa,
- poznať úroveň subjektívneho poznania a predchádzajúcu skúsenosť dieťaťa,
- vedieť uľahčovať detské poznávanie, používať adekvátne spôsoby učenia sa.
Na základe toho musí učiteľ používať sústavu metód a aktivít, ktoré stimulujú morálny a sociálno-emocionálny rozvoj dieťaťa. Pri realizácii procesu rozvíjania v tejto oblasti by si mal učiteľ uvedomiť, že v každom okamihu sa poznatky odovzdávajú sociálnou interakciou medzi učiteľom a dieťaťom a deťmi navzájom.
Tiež treba vytvárať podmienky na interakciu medzi deťmi (pozitívnu aj negatívnu) – podporovať aktivitu, spoluprácu, rešpektovať komunikáciu detí, vytvárať podmienky na vznik pozitívnych emócií – tanec, spev, zábava, pozitívna stimulácia, viac si všímať pozitívne ako negatívne prejavy. Aby dieťa malo možnosť riešiť vlastný problém, má učiteľ vytvárať vhodné podmienky (pokiaľ dieťa nežiada o pomoc, tak ju má učiteľ len ponúknuť).
Pre podporovanie interpersonálneho porozumenia a morálneho usudzovania, pre celkový morálny a sociálno-emocionálny vývin dieťaťa je dôležité vytvorenie pozitívnej sociomorálnej klímy v prostredí materskej školy.
Metódy stimulujúce morálny a sociálno-emocionálny rozvoj dieťaťa (inovačné metódy)
- Hlasovanie - Tvorba pravidiel - Hranie rolí - Morálna dilema |
Vybrané z publikácie Pedagogická diagnostika v praxi materskej školy.
Komentáre