Mýty a fakty o záškoláctve

25.09.2012
Vzdelávanie a výchova

O záškoláctve existuje niekoľko schém, ktoré nezodpovedajú pravde. Týka sa tento nežiaduci jav naozaj iba lenivcov, žiakov s nižším intelektom či detí bez primeraného rodinného zázemia?

Kontrola
• Najúčinnejším prostriedkom pri riešení záškoláctva je dôsledná kontrola záškolákov a potrestanie ich záškoláctva.
Kontrola (či dokonca priame dovedenie dieťaťa do školy) ani samotný trest nebývajú účinným riešením, pretože nie sú zamerané na príčiny záškoláctva.

Presun zodpovednosti
• Škola robí, čo môže. „Na ťahu“ sú iní (rodičia, deti, sociálny kurátor, polícia).
Niektorí odborníci tvrdia, že až tretina záškoláctva súvisí priamo s klímou v škole, so správaním sa spolužiakov a neprofesionálnym pôsobením pedagógov. Tú nezmenia ani policajti, ani sociálny kurátor.

Nezáujem o školu
• Hlavným dôvodom záškoláctva je nezáujem žiakov o vzdelávanie. Výskumy ukazujú, že nezáujem o vyučovanie je až druhým z uvádzaných dôvodov, takmer každý tretí záškolák však ako dôvod uvádza strach z nesplnených školských povinností.

Túlanie sa po vonku
• Záškoláctvo má predovšetkým skupinový charakter a je spojené s túlaním sa po vonku.
Päťkrát častejšie trávia záškoláci čas doma ako vonku či v meste. Približne len asi šestina záškolákov trávi svoj čas s kamarátmi.

Nám sa to nestane
• Nám sa to nemôže stať!
Časť intelektuálne zamestnaných rodičov je presvedčených, že všetko v rodine funguje perfektne a ani netušia, že ich dieťa môže mať problémy.

Nižší intelekt
• Záškoláctvo je spojené s nižším intelektom žiakov.
Je pravda, že najmenší výskyt záškoláctva je na osemročných gymnáziách, čo je však skupina s výraznou motiváciou vzdelávať sa. Pokiaľ ide o počet záškolákov, malý výskyt záškoláctva je aj v špeciálnych základných školách, kde nároky nielen zodpovedajú schopnostiam žiakov, ale pozitívne hodnotenie žiaka nie je spojené len so školskou výkonnosťou.

Lenivci
• Záškolákmi sú predovšetkým deti lenivé.
Záškoláci sú, naopak, často fyzicky zruční a pracovití, sú však citovo neistí a majú skúsenosť so školskou neúspešnosťou.

Na vine sú deti
• Na vine sú si záškoláci predovšetkým sami.
Záškoláci pochádzajú častejšie z neúplných a nefunkčných rodín. Na tieto skutočnosti nemajú záškoláci dosah. Ide často o emocionálne a sociálne narušené deti bez primeraného rodinného zázemia.

Vždy sa odhalí
• Záškoláctvo sa takmer vždy odhalí.
Záškoláci majú pomerne často opačnú skúsenosť. Každý dvanásty uvádza, že sa na jeho záškoláctvo vôbec neprišlo a takmer každý tretí tvrdí, že sa následne po neospravedlnenej absencii nič neudialo.
 

Viac o záškoláctve nájdete v publikácii Čo robiť, keď...

 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte