Čaplovič chce............priemer do 2
Nechápem, ako môže jednotlivec stanovovať limity, bez diskusie s kompetentnými. Teda aspoň s pedagógmi a vedeniami SŠ a plnoorganizovaných ZŠ. Ešte donedávna prezentoval priemer do 1,5. Aké reálne argumenty a dialóg viedli k zmenám? Ak toto zainteresovaná pedagogická obec nevie, má právo poukazovať na nastupujúci direktívny štýl vedenia ministerstva,čo by bola prehra pre slovenské malé školstvo. Tvrdím totiž, ako učiteľ s vyše 30-ročnou praxou v malom školstve, že práve prevažujúci direktívny štýl riadenia na všetkých stupňoch školstva je tou základnou príčinou i brzdou transformačných a reformných snáh vedúcich k jeho kvalitatívnemu vzrastu. Už celé dvadsaťročie. Za jeho oživujúcu živú vodu považujem široké uplatňovanie demokratického štýlu riadenia a komunikácie, predovšetkým zo strany školských úradníkov na čele s ministrom, vedením škôl i školských zariadení i zástupcov všetkých školských inštitúcií typu Školská inšpekcia, MPC, ŠPÚ, VÚDPAP,ÚIPŠ a pod. Nám praktickým pedagógom malého školstva by veľmi pomohlo opätovné zavedenie možnosti volieb vedení škôl pedagogickými radami. Zabezpečilo by to pravú službu vedení, v prvom rade pedagógom a ich žiakom. Eliminoval by sa často zdeformovaný vplyv rozličných vplyvných záujmových skupín v regiónoch, požiadavky vplyvných rodičov, kamarátov a známych, sponzorov, miestnej lobby atď. Potlačila by sa protekcia, rodinkárstvo, bonzáctvo, neprimerané sympatie a preferencie kolegov zo strany kompetentných, mobing, boosing a iné negatívne javy. Jednoducho, zvolení pedagógmi, by podstatne viac bojovali za záujmy svojich bezprostredných voličov - slovenských učiteľov. Garantujem, že okamžite by sa zvýšil ich prirodzený status i spoločenské postavenie. A podstatne viac a účinnejšie by sa riešilo ich sociálne postavenie a mzdy. Keby som bol ministrom školstva, započal by som ozdravovací proces malého školstva voľbami vedení ZŠ a SŠ pedagogickým radami. S tým, že vo funkcii absolvuješ maximálne dve 4-5 ročné obdobia. Ak sa osvedčíš - ideš hore za úradníka, inšpektora či metodika alebo na problémové školské zariadenie - zlepšiť jeho stav, ak nie - zvolíme si nový vedúci tím. My učitelia, nie ľudia zvonka s rozličnými záujmami a poslaním, nepoznajúci detailne školské prostredie a vzťahy v ňom. To by bola reálna sloboda a oživenie škôl. Nie súčasný diktát. Nie direktívy, ale dialóg kompetentných. Ivan Olejár
Komentáre