Ako vychovať deti, aby neboli otrokmi mobilov?

07.11.2023
Vzdelávanie a výchova

Keď sa Rastislav Očenáš v roku 2019 po šiestich rokoch vrátil pracovať do školstva, zostal šokovaný. „Mal som pocit, že pracujem s iným ľudským druhom,“ hovorí učiteľ matematiky a slovenčiny, ktorý tento rok získal titul Učiteľ Slovenska.

Prekvapilo ho, akú slabú pozornosť majú deti v porovnaní s tými, ktoré si pamätal – jednoducho sa nedokázali dlho sústrediť. „Povedal som prvákom, že popri maľovaní si pustíme audiorozprávku. Trvala iba 10 minút, ale ja som videl, že po 50 sekundách stratili pozornosť. Nedokázali vnímať dej rozprávky,“ hovorí Očenáš.

Pozorovanie učiteľa dobre ilustruje obavy mnohých rodičov či učiteľov, ako zásadne mobil, hry, aplikácie či sociálne siete ovplyvňujú deti, ktoré s nimi vyrastajú. Na tento strach sa ponúka rýchle riešenie – netreba mobily zakázať aspoň v škole, aby deti nehlúpli?

Debatu otvoril komisár pre deti Jozef Mikloško, ktorý vyzval ministerstvá školstva a zdravotníctva na reguláciu používania mobilov v školách. „Od činnosti zameranej na prevenciu a zvyšovanie povedomia o rizikách používania mobilných zariadení v školách až po prijímanie plošných zákazov,“ vyzýva Mikloško. Škôl a viacerých odborníkov sme sa opýtali, či by sa mali mobily v školách zakázať a ako ich regulovať. Niektoré školy umožňujú deťom používať mobil cez prestávky, ďalšie až po vyučovaní. Učiteľ Očenáš vymyslel ešte iný spôsob, ako deti vedie k rozumnému používaniu techniky. Prinášame aj výber argumentov za a proti obmedzeniu mobilov v školách. Odborníci sa v zásade zhodli – sú proti úplnému zákazu mobilov v školách. No deti by podľa nich mali mať mobily zamknuté v skrinkách počas hodín aj prestávok. Použiť by ich mohli v prípade potreby.

„Mnoho výskumov ukazuje, že pre mladých ľudí – adolescentov je byť online súčasťou ich bytia. Na rozdiel od nás sa už narodili do digitálnej doby, nerozlišujú, čo je online a čo offline, všetko je pre nich reálne a dôležité. Úplným zákazom mobilov by sme ich obrali o dôležitú časť ich životov,“ hovorí odborník na internetovú závislosť Juraj Holdoš.

Viesť deti k tomu, aby neboli iba konzumentmi, ale aj tvorcami

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte