Čo prináša novela zákona č. 317/2009 Z. z.?

13.01.2012
Legislatíva
Legislatíva

1. januára 2012 nadobudla účinnosť novela zákona č. 317/2009 Z. z. Aké zmeny priniesla v otázke kontinuálneho vzdelávania a ako sa zmenili kompetencie riaditeľa školy?

Zákon č. 390/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré Legislatíva priniesol v otázke kontinuálneho vzdelávania zmeny v týchto oblastiach:

Overenie profesijných kompetencií
Nakoľko príslušné ustanovenie hovorí o overovaní profesijných kompetencií, ktoré má zamestnanec nadobudnúť sebavzdelávaním alebo vykonávaním pedagogickej alebo odbornej činnosti, upravuje sa podmienka, aby o takéto overenie pred skúšobnou komisiou pre príslušný druh kontinuálneho vzdelávania mohol požiadať len ten zamestnanec, ktorý má najmenej tri roky pedagogickej alebo odbornej praxe.

Účasť zamestnanca na kontinuálnom vzdelávaní
Zamestnanec sa môže zúčastňovať na vzdelávacích programoch len za predpokladu, že má minimálne šesť mesiacov pedagogickej praxe alebo šesť mesiacov odbornej praxe. Touto úpravou sa nevylučuje možnosť účasti zamestnanca na vzdelávacích programoch, ak je v adaptačnom procese ako začínajúci zamestnanec.

Funkčné aktualizačné vzdelávanie
Zavedenie nového vzdelávania pre vedúcich zamestnancov vychádza z doterajšej aplikačnej praxe zákona, nakoľko zmeny v oblasti pedagogiky, legislatívy alebo riadenia ľudských zdrojov sú také dynamické, že nie je možné ponechať vedúcich zamestnancov vo vzdelávacom cykle sedem rokov. Ďalším dôvodom pre zavedenie tohto vzdelávania je možnosť vedúceho zamestnanca vzdelávať sa nielen v oblasti svojej kategórie a podkategórie (pedagogická alebo odborná činnosť), ale aj v kariérovej pozícií, v ktorej vykonáva riadiacu činnosť.

Zrušenie kvalifikačného vzdelávania
Kvalifikačné vzdelávanie sa vypúšťa zo systému kontinuálneho vzdelávania preto, lebo jeho poslaním bolo získavať profesijné kompetencie na spĺňanie kvalifikačného predpokladu vzdelania na vyučovací predmet alebo predmety študijného odboru, pedagogickú spôsobilosť, ako aj špeciálnopedagogickú spôsobilosť, ale nie na udržiavanie, inovovanie alebo rozvíjanie profesijných kompetencií, čo je poslaním kontinuálneho vzdelávania.

  ŠKOLENIA o zákone č. 317/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov s Ing. J. Belešovou >>
 

 

Získavanie kreditov
Nové ustanovenie o získavaní kreditov explicitne vymedzuje zamestnancov, ktorí získali kredity za absolvované akreditované vzdelávacie programy, overené profesijné kompetencie pre príslušné druhy kontinuálneho vzdelávania, vykonanú rigoróznu skúšku, vykonanú štátnu jazykovú skúšku z cudzieho jazyka a rozširujúce štúdium (pedagogický zamestnanec), absolvované vzdelávanie v zahraničí a tvorivé aktivity úzko súvisiace s výkonom pedagogickej alebo odbornej činnosti. Kredity nie je možné získať za vzdelávanie na doplnenie kvalifikačného predpokladu (pedagogická spôsobilosť a špeciálnopedagogická spôsobilosť) a vzdelávanie na výkon kariérovej pozície triedneho učiteľa, uvádzajúceho zamestnanca.

Priznávanie a uznávanie kreditov

Novela zákona rozširuje možnosť priznávať kredity nielen poskytovateľom kontinuálneho vzdelávania a akreditačnej rade, ale aj riaditeľovi a zriaďovateľovi. Novela zákona dáva kompetenciu a právomoc riaditeľovi uznávať zamestnancovi získané kredity za vzdelávacie programy pre príslušnú kategóriu a podkategóriu, v ktorej je zamestnanec zaradený, v závislosti od potrieb školy alebo školského zariadenia a v súlade s plánom kontinuálneho vzdelávania na účely vyplácania kreditového príplatku. Obdobná kompetencia a právomoc sa priznávajú aj zriaďovateľovi vo vzťahu k riaditeľovi.

Nepriznávanie kreditov
Novela zákona legislatívne upravuje možnosť nepriznania kreditov alebo neuznania kreditov zamestnancovi riaditeľom alebo zriaďovateľom, ale aj opravný prostriedok zamestnancovi a riaditeľovi domáhať sa nápravy prostredníctvom sťažnosti v prípade, že niektorý zo subjektov, ktoré priznávajú alebo uznávajú kredity, postupoval nesprávne.

 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte

Zákon i jeho novela zostali diskriminačné. Poľutovania hodný je fakt, že diskriminujú tvorivých učiteľov, ktorí sa reálne počas svojej kariéry kontinuálne vzdelávali. Patrím k obetiam jeho limitujúcej platnosti. Posúďte. Od novembra 2011 mám presne 120 platných kreditov. Som pedagógom s druhou atestáciou a dvomi rigoróznymi skúškami a vyše 30 semestrami VŠ štúdií.Mám 5 rokov do dôchodku a kredity som získaval s cieľom vylepšenia si dôchodkového koeficientu, ktorý je oproti socializmu v mojom prípade mizerný. No narazil som v praxi na diskriminačný limit zhora. Môžeš poberať financie iíba za 2X30 kreditov po 6%a dosť.Kto toto vymyslel a obmedzil? Veď Mikolaj vravel, že 6% sa zvýši na 12%. Kedy? V roku 3000? Okrem toho roky platilo, že RŠ môže priznať pedagógovi pohyblivú zložku mzdy až do výšky 100% jeho základu!!! A tu za celoživotné sebavzdelávanie ti ministerskí úradníci na čele s pani.... - hodia 2x6% zo základu. Neslýchaná arogancia úradníckych byrokratov! Ani si nenárokujem na ďalších 180 kreditov za celoživotné vzdelávanie, pretože načo mi budú. Na to, že budem hrdo hlásať, že mám 300 kreditov, z ktorých si môžem finančne uplatniť patinu - 60?? Diskriminácia aktívnych ako vyšitá. Nech žije priemew a podpriemer v straníckych tričkách.