Ukončenie roka z pohľadu odporúčaní pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení

Náš príspevok je venovaný upozorneniam a odporúčaniam v zmysle metodického usmernenia Ministerstva financií Slovenskej republiky o správnosti ukončovania roka a prípadným úkonom či úpravám na prelome účtovných období – rokov 2022 a 2023. V úvode príspevku sa dozviete bližšie o predmete ukončovacích prác, teda na čo by sa nemalo zabudnúť. Bližšie sa venujeme inventarizácii majetku, záväzkov a ich rozdielov, pravidlám účtovania rozdielov v rámci inventarizácie za účtovný rok 2022, tvorbe opravných položiek či rezerv, pravidlám účtovania vybraných transferov a podobne.

 

 

Čo všetko je predmetom ukončovacích prác na konci účtovného roka, resp. na prelome rokov? Je to:

  • inventarizácia a odsúhlasenie zostatkov,
  • účtovanie rezerv a opravných položiek,
  • účtovanie časového rozlíšenia nákladov a výnosov,
  • účtovanie nevyfakturovaných dodávok,
  • zaúčtovanie kurzových rozdielov,
  • zaúčtovanie účtovných prípadov na účtoch, ktoré nevykazujú konečný zostatok,
  • kontrola a zaúčtovanie použitia transferov,
  • kontrola zaúčtovania odpisov k dlhodobému majetku,
  • kontrola bilančnej kontinuity,
  • kontrola nadväznosti analytických účtov a analytickej evidencie na syntetické účty,
  • kontrola rozdelenia pohľadávok a záväzkov podľa zostatkovej doby splatnosti,
  • výpočet výsledku hospodárenia a dane z príjmu.

 

Inventarizácia predstavuje ucelený komplex na seba nadväzujúcich prác, ktoré možno rozdeliť do niekoľkých krokov:

  • zistenie skutočného stavu jednotlivých položiek vykonaním fyzickej alebo dokladovej inventúry, prípadne kombináciou obidvoch, a zaznamenanie zistených skutočností do inventúrnych súpisov,
  • porovnanie skutočne zisteného a účtovného stavu jednotlivých položiek majetku a záväzkov a vyčíslenie inventarizačných rozdielov,
  • zistenie príčin inventarizačných rozdielov a miery zodpovednosti relevantných pracovníkov,
  • rozhodnutie o vyrovnaní inventarizačných rozdielov
  • a povinne zaúčtovanie inventarizačných rozdielov a účtovných prípadov vyplývajúcich z inventarizácie.

 

Inventarizačný rozdiel môže mať dvojakých charakter, a to:

  • manko, ak zistený skutočný stav je nižší ako stav v účtovníctve a ak ho nemožno preukázať účtovným záznamom, pri peňažných prostriedkoch a ceninách sa označuje ako schodok,
  • prebytok, ak zistený skutočný stav je vyšší ako stav v účtovníctve a ak ho nemožno preukázať účtovným záznamom.

 

Inventarizačný rozdiel zaúčtuje účtovná jednotka do účtovného obdobia, za ktoré sa inventarizáciou overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov. Na čo sa v praxi pri inventarizácii zabúda a čo následne kontroly často vytýkajú v oblasti spracovania inventarizácie majetku, záväzkov a ich rozdielov? Sú to:

 

  • oceňovacie rozdiely,
  • fondy tvorené z kladného výsledku hospodárenia,
  • výsledok hospodárenia minulých rokov,
  • rezervy,
  • dlhodobé záväzky,
  • krátkodobé záväzky,
  • krátkodobé finančné výpomoci,
  • bankové úvery,
  • transfery,
  • výnosy budúcich období,
  • výdavky budúcich období.
 

 

Od 1. januára 2022 bol novelizovaný zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, ktorý nanovo upravil, že fyzickú inventúru hmotného majetku okrem zásob, ktorú nemožno vykonať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, možno vykonávať v priebehu posledných troch mesiacov účtovného obdobia, prípadne v prvom mesiaci nasledujúceho účtovného obdobia. Fyzickú inventúru zásob môže účtovná jednotka vykonávať kedykoľvek v priebehu účtovného obdobia, prípadne v prvom mesiaci nasledujúceho účtovného obdobia.

Autor: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

 

Viac o tom ako postupovať pri vyrovnaní sa s rozdielmi v rámci inventarizácie a ďalšie náležitosti, ktoré s touto témou súvisia nájdete v časopise Zriaďovateľ.

ZRIAĎOVATEĽ

 

Zdroj: raabe.sk