Súhrnné informácie v kocke pre zriaďovateľov a organizácie

Skontrolujte, či máte vo všetkom jasno.

Odstupné  v školskej správe v roku 2022

Zamestnancovi patrí pri skončení pracovného pomeru výpoveďou z dôvodov uvedených  v ustanovení § 63 ods. l písm. a) alebo písm. b) Zákonníka práce, t. j. z organizačných dôvodov alebo z dôvodu, že zamestnanec stratil vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku dlhodobo spôsobilosť vykonávať doterajšiu prácu, prípadne z dôvodu, že zamestnanec dovŕšil 65 rokov veku  a vek určený na nárok na starobný dôchodok (pozn.: § 65 zákona č. 461/2003 Z. z.), odstupné najmenej v sume:

a) jeho priemerného mesačného zárobku, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej dva roky a menej ako päť rokov

b) dvojnásobku jeho priemerného mesačného zárobku, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej päť rokov a menej ako desať rokov

c) trojnásobku jeho priemerného mesačného zárobku, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej desať rokov a menej ako dvadsať rokov,

d) štvornásobku jeho priemerného mesačného zárobku, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej dvadsať rokov.

Podľa zákona č. 596/2003 Z. z. rozhodujú o právach a povinnostiach vo veciach práv, právom chránených záujmov a povinností fyzických osôb aj riaditelia škôl, ktorí sú pri rozhodovaní v postavení orgánu verejnej moci, a zároveň na niektoré rozhodnutie majú lehotu, ktorá vyplýva zo zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov – ide napr. o rozhodnutia o prijatí podľa ustanovení § 68, resp. 69 zákona č. 245/2008 Z. z., kde je lehota troch pracovných dní, resp. troch kalendárnych dní od konania prijímacej skúšky.

Na to, aby orgán verejnej moci mohol právne účinne doručiť rozhodnutie v rámci výkonu verejnej moci elektronicky je podstatné, aby mal účastník konania svoju elektronickú schránku aktivovanú. Zo žiadneho právneho predpisu pre zákonných zástupcov neplnoletých žiakov, resp. pre plnoletých žiakov nevyplýva povinnosť aktivácie elektronických schránok. Teda aktivácia elektronickej schránky je právom žiaka, resp. zákonného zástupcu, ktoré môže, ale nemusí využiť. Povinná aktivácia elektronickej schránky sa týka právnických osôb.

Vzhľadom na to, že aktivácia elektronickej schránky zákonného zástupcu, resp. žiaka nie je povinná, veľký počet zákonných zástupcov žiakov alebo plnoletých žiakov, nemá aktivované elektronické schránky. Keďže rozhodovanie podľa zákona č. 596/2003 Z. z. nie je vyňaté v rámci § 17 ods. 1 zákona č. 305/2013 Z. z., riaditeľ školy pri rozhodovaní musí povinne postupovať podľa zákona č. 305/2013 Z. z.

Na druhej strane sú však pri rozhodovaní riaditeľov škôl sú podstatné lehoty, ktoré vyplývajú zo zákona č. 245/2008 Z. z., pričom z dlhodobej aplikačnej praxe vo vzťahu k zákonným zástupcom neprichádza do úvahy predĺženie týchto lehôt.

V nadväznosti na tieto dve skutočnosti, uvedený postup v množstve prípadov objektívne znemožňuje dodržať lehotu ustanovenú zákonom a vystavuje riaditeľa školy do postavenia nečinného orgánu bez zavinenia na jeho strane.

Aktuálne vybrané lehoty uloženia pri ekonomickej agende – registratúra a archív – platné i pre rok 2022

Dr. Jozef Sýkora, MBA

 

Pokračovanie článku na tému Zostatky na depozite v januári 2022 v rozpočtovej organizácii nájdete v najnovšom vydaní časopisu Zriaďovateľ.