Výchovná komisia – strašiak alebo spoločné hľadanie cesty?

30.11.2011
Vzdelávanie a výchova

Každý pedagóg sa vo svojej praxi stretáva s určitým počtom žiakov, ktorí majú tzv. výchovné problémy.

S niektorými si učiteľ poradí v spolupráci s rodičmi dieťaťa, ku korekcii iných však potrebuje spolupracovať s ďalšími učiteľmi, prípadne príslušnými odborníkmi.

Výchovná komisia je jedným z článkov v reťazci opatrení, ktoré môže škola uplatňovať voči problematickému žiakovi. Keď „nezaberú“ výchovné postupy a výchovné opatrenia zo strany učiteľa, triedneho učiteľa, výchovného poradcu, riaditeľa školy, schádza sa výchovná komisia, teda zástupcovia školy, rodičia i samotný žiak.

Priebeh stretnutia výchovnej komisie je na školách obdobný.

  • Škola pozve rodiča formou doporučeného listu, prípadne zápisom v žiackej knižke.
  • Stretnutie zaháji a ďalej moderuje výchovný poradca, niekedy tiež riaditeľ alebo zástupca riaditeľa.
  • Nasleduje oboznámenie rodičov so správaním žiaka, ako ho vidia učitelia.
  • Potom sa k jednotlivým problematickým bodom vyjadrí žiak.
  • Ďalej dostávajú priestor rodičia.
  • Prebieha debata, v ktorej sa pedagógovia spolu s rodičmi a žiakom snažia hľadať riešenie, ktoré by dopomohlo k tomu, aby sa žiakovo správanie v škole zlepšilo, prípadne sa diskutuje o opatreniach, ktoré povedú k náprave vzniknutej nežiaducej situácie.
  • O predebatovaných bodoch a dohodnutých opatreniach sa spíše zápisnica, ktorú všetci zúčastnení podpíšu na mieste.

 

Tipy:
- Vo fáze prípravy stretnutia – včas informovať rodičov a učiteľov o termíne a mieste stretnutia, starostlivo voliť, kto sa stretnutia zúčastní s ohľadom na problematiku a špecifiká žiaka a na jeho rodinu, riadiť sa heslom „menej je viac“. Pokiaľ sa stretnutia zúčastní aj žiak, psychicky ho pripraviť a zaistiť mu podporu z radov učiteľov.
- V úvode stretnutia – predstaviť sa, odľahčiť atmosféru, vysvetliť účel stretnutia a predpokladaný priebeh, časovo ohraničiť stretnutie.
- Začať tým, čo je dobré, potom prejsť k jednotlivým problémom. Pri oboznamovaní s informáciami sa držať vecnej roviny. Podstatná časť informácií by mala ísť z úst jedného človeka, pozor na „krížovú paľbu“. Negatívne informácie podávať krátko, stručne. Od podania negatív rýchlo prejsť k etape spoločného hľadania. Svoje návrhy najprv predložia rodičia a žiaci (oplatí sa byť trpezlivý, žiakovi môže pomôcť „učiteľ – spojenec“), až potom učitelia.
- Dohodnúť sa na konkrétnych, pre žiaka zrozumiteľných a v blízkom časovom horizonte splniteľných krokoch, ktoré sa dajú kontrolovať. Závery formulovať spoločne a na mieste spísať zápisnicu, ktorú podpíše žiak, rodič a škola. Zápis potom obdrží rodič, dieťa a škola. Možné použiť pri kontrole.
- Zabezpečiť spätnú väzbu – hovoriť so žiakom o prebehnutom stretnutí, kontrolovať plnenie jednotlivé kroky.

Vybrané z publikácie Sociálne vzťahy a problémy na školách.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte