Študenti nemajú triednych učiteľov, ale mentorov

15.11.2011
Vzdelávanie a výchova

Skvalitnenie výučby si od zmien sľubuje nový zriaďovateľ dvoch kremnických stredných škôl zo Švédska. Novinky majú poskytnúť viac priestoru žiakom aj učiteľom.

Študenti kremnického súkromného gymnázia, ale aj študenti Súkromnej školy úžitkového výtvarníctva v Kremnici nemajú triednych učiteľov, ale takzvaných mentorov. Aj to je jedna zo zmien, ktoré do škôl od tohto školského roka priniesol ich nový zriaďovateľ.

„Je to úplne nová pozícia, ktorá prináša so sebou veľmi zaujímavé novinky pre učiteľa aj pre žiaka,“ uviedla riaditeľka škôl Jana Šumichrastová. Základný rozdiel je podľa jej slov v tom, že mentori neriešia administratívne záležitosti týkajúce sa agendy okolo každého žiaka. To má na starosti administratívna sila, ktorá je na to špeciálne určená.

Mentori pracujú so skupinou maximálne 15 žiakov. „Pracujú so študentmi v rovine ich osobnostného rozvoja, osobných cieľov, kontroly vlastného výkonu a hľadania cesty ako osobný výkon zlepšiť. Vzťah medzi mentorom a žiakom tým, že je tých žiakov menej, je oveľa bližší a zodpovednosť mentora za osobnostný rast žiaka je väčšia,“
podotkla riaditeľka. Táto zmena je však iba jednou z viacerých, ktoré na škole v poslednom období nastali. „Postupne meníme niektoré veci, aby škola v rovine ekonomickej aj výchovno-vzdelávacieho procesu bola nastavená tak, aby mohla napredovať ďalej,“ dodala Šumichrastová.

Pomôcť v budúcnosti ešte viac skvalitniť výchovno-vzdelávací proces mala aj návšteva vysokoškolskej pedagogičky zo Švédska Ann Pihlgren, autorky viacerých odborných kníh z oblasti metodiky, pedagogiky či diagnostiky. Počas uplynulých dní sa stretla nielen so žiakmi, avšak predovšetkým s pedagógmi. „Je tu preto, aby si zmapovala, akým spôsobom učia naši učitelia, ako prebieha výchovno-vzdelávací proces,“ skonštatovala riaditeľka. Jej cieľom je zanalyzovať súčasný stav a navrhnúť akým spôsobom výchovno-vzdelávací proces skvalitniť.

„Výsledkom tejto mojej návštevy je pokúsiť sa nájsť oblasti, v ktorých sa škola naďalej potrebuje rozvíjať alebo kde sú možnosti rozvoja tejto školy. Pozorujem, zhováram sa učiteľmi, snažím sa analyzovať situáciu, aby sme našli nové a ďalšie kroky v budúcnosti,“ podotkla Pihlgren. V systéme slovenského a švédskeho vzdelávania vidí podľa jej slov viac podobností ako rozdielov.

V dnešnom rýchlom meniacom sa svete je podľa Pihlgren dôležité dať študentom príležitosť byť kreatívnymi. „Pracovať kreatívne je veľmi dôležité, aby sa dokázali uplatniť. Myslím, že táto škola má potenciál, aby v tomto smere svojich žiakov formovala,“ dodala s tým, že ju prekvapila najmä odhodlanosť a pozornosť študentov.

Zdroj: SITA (Noviny Žiarskej kotliny)

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte