Niektoré predmety vyučujú školy neodborne

11.01.2012
Vzdelávanie a výchova

Školáci dostávajú v niektorých predmetoch nedostatočne odborné vzdelanie, vyplýva to zo Správy o stave školstva v SR za obdobie rokov 2009 – 2011.

Podľa zistení Štátnej školskej inšpekcie sa v školskom roku 2010/2011 v základných školách neodborne vyučovali najmä výchovné predmety, cudzí jazyk a informatická výchova/informatika. V stredných odborných školách to boli predovšetkým aplikovaná informatika/informatika, niektoré odborné predmety v skupinách študijných a učebných odborov, najmä strojárstvo a ostatná kovospracujúca výroba, učiteľstvo, potravinárstvo, elektrotechnika.

„V učebnom odbore umenie a umeleckoremeselná výroba nebol ani jeden odborný predmet vyučovaný odborne,“ uvádza ďalej minister školstva Eugen Jurzyca v správe, ktorú dnes predloží vláde. Neodborné vzdelávanie sa podľa ministra prejavilo ako dôsledok nedostatkov v učebných plánoch a osnovách.

Štátna školská inšpekcia uskutočnila počas roka 2010/2011 v základných školách kontroly zamerané na úroveň vyučovania anglického jazyka v 3. ročníku. V jazykových školách sa inšpekcie zamerali na plnenie podmienok škôl na získanie oprávnenia vykonávať štátne jazykové skúšky a v centrách voľného času na stav a úroveň podmienok a priebehu výchovnej činnosti. V uplynulom školskom roku vykonala inšpekcia v školách a v školských zariadeniach 1 787 kontrol a 9 549 hospitácií.

Podľa správy školy dosiahli veľmi dobré výsledky v službách. „Školy poskytovali kvalitné výchovné poradenstvo deťom a žiakom, učiteľom, rodičom, spolupracovali s odbornými zamestnancami poradenských zariadení, poskytovali bohatú ponuku záujmovej činnosti,“ uvádza Správa o stave školstva v SR za obdobie rokov 2009 – 2011.

Ako ďalej konštatuje rezort školstva, skvalitnili sa aj materiálno-technické podmienky škôl, predovšetkým vo vybavení digitálnymi technológiami, pripojením na internet, čím sa zlepšila komunikácia s rodičmi, informovanosť verejnosti a prezentácia škôl prostredníctvom ich webových sídiel. Každá z kontrolovaných škôl mala aspoň jednu učebňu IKT.

Zvýšil sa počet učiteľov, ktorí absolvovali vzdelávanie v tejto oblasti, ale naďalej dostatočne nevyužívali získané zručnosti vo vyučovacom procese. „Pretrvával problém s nedostatkom učebníc, ale aj s nevyužívaním dostupných učebníc, čo negatívne ovplyvnilo prácu učiteľov a žiakov a malo vplyv aj na rozvíjanie čitateľskej gramotnosti,“ uvádza rezort školstva.

Školy podľa správy v uplynulom školskom roku najlepšie rozvíjali kognitívne a učebné kompetencie, pracovné návyky a zručnosti detí a žiakov. Naďalej však nedostatočne venovali pozornosť sociálnym kompetenciám – hodnotiacim a sebahodnotiacim zručnostiam detí a žiakov a podporovaniu kooperatívneho vyučovania i práce v tíme. Pozitívne hodnotila inšpekcia prácu učiteľov so žiakmi zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Pedagogickí zamestnanci prijímali v minulom školskom roku účinné i menej účinné opatrenia v snahe eliminovať záškoláctvo a zlepšovať výchovno-vzdelávacie výsledky žiakov. Spolupráca so zákonnými zástupcami žiakov však podľa inšpekcie zostáva naďalej najproblematickejšou oblasťou a vyžaduje si zvýšenú a sústavnú pozornosť.

Zdroj: SITA

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte