Vzdelávanie a výchova
Adaptívne učenie – riešenie na inklúziu

S neustálym nárastom moderných technológií a ich používaním v školách sa stretávame čoraz častejšie. Niekedy ide len o technické vybavenie bez konkrétnych učebných obsahov alebo aj o multimediálne obsahy, ktoré nie sú prispôsobené jednotlivému žiakovi a chýba im kognitívny proces a didaktika. Rôzne softvéry a multimediálne obsahy nie sú využívané vôbec alebo sa z nich vyberú vhodné časti tak, aby ich učiteľ vôbec mohol hodnotne zapojiť do vyučovacieho procesu. Ako zabezpečiť, aby technické vybavenie a softvér boli skutočne komplexnou pomôckou? Ako docieliť, aby efektívne pomohli učiteľovi viesť vyučovací proces? A čo robiť, aby motivovali žiaka k lepším výkonom? Mohla by byť metóda adaptívneho učenia v spojení so softvérovým riešením tou správnou cestou?
Metóda adaptívneho učenia
Metóda adaptívneho učenia sa rozvinula v 80. rokoch predovšetkým v západnej Európe. Aj u nás sa začína o nej hovoriť, a to čoraz častejšie, keďže prináša hneď niekoľko benefitov, a to nielen pre učiteľa, ale aj pre žiaka.
Adaptívne učenie
Aby bolo učenie považované za adaptívne, musí spĺňať:
- Obsah je prispôsobený jednotlivému žiakovi. Ide o personalizované učenie.
- Obsah sa jednotlivému žiakovi neustále v priebehu času prispôsobuje.
- V obsahu funguje kognitívny proces a je postavený na výučbových stratégiách.
- Každý žiak má prístup k „svojmu“ jedinečnému a prispôsobenému obsahu (nemôže odpisovať od iných žiakov).
- Obsah je didakticky usporiadaný v súlade so štátnym vzdelávacím programom.
- Je zabezpečený riadny manažment triedy, aj keď obsahy pre jednotlivých žiakov sú rôzne a každý žiak napreduje vlastným tempom.
- Spätná väzba je pre žiaka zabezpečená okamžite, čím môže rýchlejšie napredovať.
- Učenie jednotlivca sa neustále zdokonaľuje vďaka interakciám medzi jednotlivými žiakmi.
- Nejde len o testovanie a vypĺňanie úloh, ale o rozvoj schopností žiaka napredovať bez stresu zo zlyhania, čo zvyšuje jeho motiváciu.
- Obsah je prispôsobený aj slabším žiakom a žiakom s poruchami učenia.
- Adaptívne učenie je pre žiaka návodom, ako sa naučiť učiť.
V porovnaní s tradičným učením, či už s použitím moderných technológií, alebo bez nich, môžeme vidieť niekoľko významných rozdielov.
Tradičné učenie
Pri tradičnom učení to funguje takto:
Každému žiakovi je predkladaný rovnaký obsah bez ohľadu na jeho vzdelávacie potreby. Vo veľkej nevýhode sú tak hlavne nadaní a slabší žiaci. Manažment triedy je veľmi náročný vzhľadom na počet detí na učiteľa a ich často veľké rozdiely v možnostiach a schopnostiach. Interakcie medzi jednotlivými žiakmi málokedy zabezpečujú ďalšie napredovanie jednotlivého žiaka a celej triedy. Žiak musí po splnení úlohy čakať na spätnú väzbu od učiteľa. Testy a úlohy neznamenajú pre žiaka napredovanie, ale skôr stres a demotiváciu. Tradičné učenie málokedy naučí žiaka, ako sa učiť. A to je práve dôležité nielen pre daný predmet, ročník, zvládnutie danej školy, ale aj pre celý jeho život.
Výhody adaptívneho učenia vo vyučovacom procese v rámci inklúzie
- Do vyučovacieho procesu sa zapájajú všetci žiaci v rovnakom čase bez ohľadu na ich vzdelávacie potreby a postihnutie.
- Individuálny zásah učiteľa je vítaný, ale nie je nevyhnutný.
- Každý žiak zvládne predkladané učivo tak, aby mohlo vzdelávanie napredovať.
- Žiadny žiak nebrzdí a žiadneho žiaka nebrzdí tempo iných žiakov v triede, čo uľahčuje učiteľovi efektívne plnenie jednotlivých vzdelávacích cieľov.
- Učiteľ má prehľad o každom žiakovi. Vie, čo práve robí, ako sa mu darí, ako napreduje. V prípade potreby môže, ale nemusí individuálne zasiahnuť. Proces adaptívneho učenia sa postará o žiaka individuálne a ponúkne mu, čo práve v konkrétnej chvíli potrebuje. Učiteľ má o celom procese informáciu.
- Učiteľ má prehľad o celej triede. Vie zhodnotiť výsledky, skúšať rôzne vyučovacie stratégie, posúdiť, či a ako trieda zvláda potrebné učivo.
Ako je možné, že adaptívne učenie dokáže spĺňať všetky tieto kritériá?
| Adaptívne učenie vie, ako sa jednotlivý žiak učí, ako sa učia iní žiaci a na základe týchto skúseností mu ponúka úlohy prispôsobené tak, aby sa naučil. | 
| Pri adaptívnom učení je nevyhnutné nejaké médium, softvér, ktorý všetky dáta spracováva tak, aby boli ciele adaptívneho učenia permanentne napĺňané. | 
To, samozrejme, nevylučuje použitie klasických pomôcok, ako sú učebnice, pracovné zošity alebo jednoducho papier a pero.
Softvér na uplatnenie adaptívneho učenia
- Adaptívny prístup k učeniu zisťuje, ako žiak pracuje, s čím má problém a koľko mu trvá riešenie.
- Na základe týchto údajov je vytvorený profil žiaka.
- Profil žiaka je prepojený s profilmi iných podobne sa učiacich žiakov.
- Táto interakcia spôsobí vytvorenie adaptovaného obsahu priamo pre konkrétneho žiaka.
- Prispôsobený obsah je dodaný žiakovi tak, aby mu čo najviac umožnil zvládnuť potrebné učivo.
- Tento proces, vzájomné interakcie a skúsenosti rôznych profilov viacerých žiakov umožňujú neustále zdokonaľovanie softvéru. Čím viac má používateľov, tým je dokonalejší
Na svetovom trhu je dostupných viacero softvérov umožňujúcich adaptívne učenie.
| VEDOMAT, prvý slovenský softvér na adaptívne učenie, bol predstavený v júni 2017. Viac infomácií získate na www.vedomat.sk. | 
Štítky: Metóda adaptívneho učenia, Tradičné učenie
 
                             
                            