Vzdelávanie a výchova
Kamery využívané v edukačnej činnosti

Kedysi sa šikanovanie vyskytovalo len výnimočne. Deti sa postupne stávajú smelšími a drzejšími. Učiteľ v dnešnej dobe má veľmi málo možností, ako slovne vplývať na zverené deti. Informácie dnešnej doby a ich ľahká dostupnosť robia z ľudí síce inteligentnejších jedincov, ale zároveň aj uzavretejších, ťažšie čitateľných a žiaľ, aj arogantnejších.
Priestory škôl, či už materských, alebo základných, poskytujú množstvo zákutí, kde sa môžu diať veci, ktoré sa ťažko akceptujú. Takýmto priestorom sa asi najčastejšie stávajú šatne a toalety. Inštalovaním kamerového systému dosiahneme veľmi vysokú účinnosť v predchádzaní nebezpečnému šikanovaniu, či fyzickému napádaniu a obťažovaniu zo strany spolužiakov. Pozor na inštalovanie kamier priamo na WC, toto zákon o ochrane osobnosti nepovoľuje.
V samotnej edukačnej činnosti sa kamery stávajú účinným zdrojom a nástrojom napredovania výchovy dieťaťa v učebnom procese. Ak je v triede nainštalovaná kamera, deti alebo žiaci majú tendenciu správať sa slušnejšie a venujú tak viac pozornosti vyučovaniu. V čase neprítomnosti učiteľa v triede, napr. počas prestávok je dozor vykonávaný kamerou, čim sa tiež zabezpečuje poriadok.
Učitelia majú navyše možnosť v zázname si prezrieť, ako sa konkrétny žiak zapája do procesu, hodnotí aktivitu triedy ako kolektívu a pod. Sám však môže odpozorovať aj vlastné chyby, ktorých sa nechtiac dopustil a v budúcnosti sa ich vyvarovať. Môže však aj svoju chybu pred žiakmi priznať a opraviť ju, čím určite jeho vážnosť v očiach žiakov stúpa. Učiteľ je tiež len človek a môže sa mu takáto situácia prihodiť.
Učiteľ často nacvičuje so svojou triedou vystúpenia, napr. na Deň matiek. Menšie deti alebo žiaci niekedy nevedia pochopiť, v čom robia chybu. Môžeme im ukázať záznam videa. Najľahšie a najčastejšie sa človek učí pozorovaním svojho okolia. Takýto záznam, ak oň rodič požiada, môže obohatiť rodinnú „filmotéku“. Takto sa dá získať u rodiny vyššia váha a netreba presviedčať slovom o tom, ako ich dieťa výborne napreduje, ako je mu v materskej škole dobre, a pritom ono doma tvrdí iné. Videozáznam so zvukovou stopou pomôže takýmto neželaným situáciám predchádzať. Spoločnou konzultáciou môžeme dieťaťu pomôcť zvládnuť začínajúci proces sebavzdelávania a postupného začleňovania do spoločnosti.
Vybrané z publikácie Právo v materskej škole.