Vzdelávanie a výchova
Vzdelávanie integrovaných žiakov so zdravotným znevýhodnením

Bližšie informácie k určeniu obsahu vzdelávania týmto žiakom ponúkame v príspevku.
Štátny vzdelávací program má dve časti. Jednu časť tvorí ISCED 0 – 3, druhú časť vzdelávacie programy pre deti a žiakov s jednotlivými druhmi zdravotného znevýhodnenia.
Obsah vzdelávania integrovaného žiaka vychádza zo vzdelávacieho programu pre žiakov s konkrétnym zdravotným znevýhodnením.
Žiaci so zdravotným znevýhodnením, ktorí sa vzdelávajú v triedach základnej školy bežného typu spolu s ostatnými žiakmi, sa vzdelávajú podľa:
• rámcového učebného plánu príslušnej školy a
• individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu s prihliadnutím na druh a stupeň postihnutia.
Pri vzdelávaní integrovaných žiakov sa dodržiavajú:
• učebné plány a uplatňujú učebné osnovy pre bežné základné školy, stredné školy alebo
• redukované učebné plány a osnovy pre základné školy, stredné školy alebo
• sa vychádza z učebných osnov platných pre príslušný typ špeciálnej školy,
podľa toho, čo stanovuje vzdelávací program pre žiakov s daným zdravotným znevýhodnením, prípadne odporúča poradenské zariadenie (redukcia).
Z dôvodu nutnosti kompenzácie postihnutia sa do rozvrhu integrovaných žiakov zaraďujú špecifické predmety. Vyučovanie špecifických predmetov niektorí žiaci potrebujú v plnom rozsahu, iní nepotrebujú vôbec. Obsah predmetu sa zahrnie do IVVP.
Vyučovanie zabezpečuje škola prostredníctvom školského špeciálneho pedagóga alebo školského logopéda, externého zamestnanca na čiastočný úväzok z inej školy alebo z poradenského centra. Učivo sa zapisuje do triednej knihy.
Ak žiak potrebuje navštevovať špecifický predmet a škola nemôže zabezpečiť kvalifikované vyučovanie tohto predmetu, ďalšou možnosťou je dochádzanie rodičov s dieťaťom do poradenského centra kvôli korekcii, terapii a reedukácii dôsledkov zdravotného znevýhodnenia. Rodič sa svojím podpisom zaviaže, že bude s dieťaťom dochádzať do centra, súhlas sa priloží do IVVP žiaka.
Obsah vzdelávania týchto predmetov vychádza zo vzdelávacieho programu pre žiakov s vývinovými poruchami učenia. Riaditeľ školy zabezpečí, aby sa rešpektovalo to, čo určilo poradenské centrum.
Akúkoľvek modifikáciu obsahu vzdelávania integrovaných žiakov, príp. doplnenie učebného plánu a rozvrhu vyučovacích hodín o niektorý špecifický predmet, treba zaznačiť do individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu.
Vzdelávanie v škole pod vedením školského špeciálneho pedagóga znižuje potrebu úpravy učebného obsahu.
Viac informácií o tejto problematike získate v publikácii Nové právo v školskej praxi.