Vzdelávanie a výchova

Digitálne vzdelávanie? Zatiaľ viacero otáznikov

Digitálne vzdelávanie? Zatiaľ viacero otáznikov
Jednosmerné odovzdanie informácií od učiteľa k žiakovi, zväčša vo forme ústneho prejavu bez názornej ukážky, je typickým príkladom výučby. Často chýba aj podpora tvorivosti či prístup k praxi. Učebný proces na mnohých slovenských školách by sa mal však výrazne obohatiť.

Prispieť k tomu by mali digitálne učebnice
Predstavte si, že sa opäť ocitnete na hodine zemepisu. Priamo pred vami stojí učiteľka a snaží sa na tabuľu nakresliť, ako vyzerá slnečná sústava. Pomaly zaostrujete na načrtnuté kruhy na tabuli a márne medzi nimi hľadáte súvis. Otvárate preto učebnicu zemepisu, aby ste mali ukážku vo farebnom rozlíšení. Učiteľka zatiaľ pokračuje výkladom o tom, ktorá planéta ako vyzerá. Keď prejde k Zemi, snaží sa vám i ostatným deťom čo najjasnejšie vysvetliť, prečo sa strieda deň s nocou. Márne budete učebnicou otáčať dookola, aby vám výklad znel zrozumiteľnejšie. Nedarí sa. Tak si odškrtávate ďalšiu položku v tom, čo je jednoducho potrebné sa naučiť, lebo tomu tak je a po vysvetlení ďalej nepátrate. Ak sa však vzdelávanie spojí s počítačmi, deti sa naučia o niečo viac a ešte ich to aj baví. E-learningový spôsob výučby je na svete populárny a výsledky prichádzajú pomerne rýchlo. Bude aj ten slovenský rovnako úspešný?

Vedomosti ako na dlani
Na svete existuje niekoľko riešení digitálnych učebníc. Obsah a aj digitálna platforma sa menia pomaly od krajiny ku krajine. Slovensko sa začiatkom tohto roka tiež rozhodlo vyskúšať si e-learningový spôsob vzdelávania na vlastnej koži. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR vo februári spustilo na viac ako tristo slovenských základných a stredných školách bezplatnú testovaciu prevádzku projektu Planéta vedomostí. Zastrešuje ju spoločnosť Agemsoft, ktorá sa zaoberá e-learningovým vzdelávaním, tvorbou vzdelávacieho obsahu a distribúciou softvéru od roku 2000. Projekt zatiaľ spĺňa funkciu doplnkových materiálov k preberanému vzdelávaciemu obsahu v učebniciach a obsahuje okrem textových materiálov aj videá, animácie, simulácie, prezentácie, ilustrácie, obrázky či fotografie.

„Tento projekt testovania digitálnych učebných materiálov nadväzuje na pilotné projekty realizované v minulosti. Už pred testovacím projektom bežal pilotný projekt využívania tohto digitálneho obsahu v rámci vybudovaného dátového centra.

Mali ho k dispozícii na 128 školách. Spoločnosť, ktorá má licenčné práva na produkt Planéta vedomostí, oslovila vedenie ministerstva s ponukou bezplatne otestovať tento produkt v doteraz najväčšom projekte testovania,“ objasňuje výber projektu riaditeľka odboru masmediálnej politiky a hovorkyňa rezortu školstva Miriam Žiaková. Dodáva, že žiadna iná firma okrem Agemsoftu s takouto ponukou neprišla. Rovnako nie sú ministerstvu známe iné, konkurenčné projekty, ktoré by sa dali s Planétou vedomostí porovnať, či už do rozsahu alebo do kvality spracovania v slovenskom jazyku.

Správa o pilotnom projekte digitálneho vzdelávacieho obsahu, ktorú spracoval Ústav informácií a prognóz školstva, uvádza, že digitálny obsah tvoria poznatky z vybraných predmetov, ktoré sú čiastočne kompatibilné so slovenským vzdelávacím systémom. Podľa spoločnosti Agemsoft na päťdesiat až sedemdesiat percent.
Zároveň sú v súlade s Európskym hodnotením vzdelania ISCED (stupnica vytvorená organizáciou UNESCO, ktorá slúži ako nástroj na porovnávanie, kompiláciu a prezentáciu štatistických údajov o vzdelávaní v rámci jednotlivých krajín – pozn. Profit) pre prvý a druhý stupeň základných škôl a stredné školy. Žiakom a učiteľom sú k dispozícií digitálne učebnice matematiky, fyziky, chémie, prírodovedy a biológie.

Ján Žabka, učiteľ matematiky a spoluautor nových učebníc pre druhý stupeň základných škôl, vo svojom článku pre časopis Dobrá škola tvrdí, že nesúlad medzi matematickým obsahom Planéty vedomostí a učivom obsiahnutým v ISCED 1, 2, 3 sa týka odhadom šesťdesiatich percent učiva. „Je tam extrémne veľa učiva, ktoré v ISCED-och vôbec nie je, a zároveň Planéta vedomostí nereflektuje niektoré nové učivá, ktoré sa pridali do Štátneho vzdelávacieho programu (ŠVP) pri jeho vzniku,“ vyjadruje svoj postoj J. Žabka. Na jeho článok prišlo do redakcie časopisu Dobrá škola niekoľko nesúhlasných reakcií učiteľov, ktoré Planétu vedomostí obhajovali. Mnohí z nich sú pomôckou v podobe digitálnych učebníc nadšení a kritiku považujú za neadekvátnu.

Na článok reagoval aj Roman Baranovič, riaditeľ Ústavu informácií a prognóz školstva. „Štátny vzdelávací program nie je ideálnym a stabilným meradlom na posudzovanie čohokoľvek. Už dnes je jasné, že sa bude znova meniť. Planéta vedomostí je lokalizáciou zahraničného (poľského – pozn. Profit) produktu a prekladalo sa azda aj to, čo náš ŠVP neobsahuje. To zrejme spôsobuje, že v závislosti od predmetu a ročníka sa možno dá nájsť nejaký nesúlad. Na druhej strane aj tam, kde je súlad menší, Planéta obsahuje veci navyše, ktoré vie šikovný učiteľ využiť pre študentov, ktorí napredujú rýchlejšie,“ píše vo svojej reakcii R. Baranovič.

Svet informácií
Správa o pilotnom projekte digitálneho vzdelávacieho obsahu na slovenských školách ďalej označuje Planétu vedomostí ako „profesionálne spracovanú učebnú pomôcku, prinášajúcu presne to, čo potrebuje žiak aj učiteľ k zvýšeniu kvality procesu učenia sa – záujem, prezentáciu problému, vysvetlenie, názornosť, preskúšanie, hodnotenie“.

K tomu, aby ste sa k obsahu dostali, potrebujete prístupové heslo, ktoré si zakúpite od dodávateľa. Momentálne je prístupné zadarmo. Ďalšou podmienkou je internet, kde je obsah uložený a interaktívny projektor alebo iné zobrazovacie zariadenie, na ktorom ho budete prehrávať.

Internet momentálne predstavuje najväčšiu slabinu projektu vzhľadom na DSL pripojenie väčšiny škôl, ktorého rýchlosť je dostačujúca pre tridsať počítačov, ale dvojnásobný počet neunesie. Tento problém však nie je smerodajný, pretože je odstrániteľný. Napríklad žiakom, ktorí doma prístup k internetu nemajú, by mali samy školy umožniť pracovať na domácich úlohách v počítačových učebniach, ktorými sú pri tomto type vyučovania vybavené.

Otázkou skôr ostáva, či vôbec bude mať zvolený postup rezortu školstva šťastné pokračovanie alebo rýchly koniec. Zdá sa, že prvým krokom je odovzdať školám nástroj, potom vyškoliť učiteľov na jeho používanie a následne už len čakať, ako to dopadne. Z pohľadu filozofie projektu je však ministerstvo presvedčené, že cesta do budúcnosti vedie cez väčšie nasadenie digitálnych technológií do škôl. „Ak by spätná väzba bola negatívna a projekt by pohorel na tom, že učitelia nevedeli Planétu vedomostí využívať pre pomalé pripojenie či nedostatok hardvéru, bude sa musieť táto oblasť prehodnotiť. Ak by sa Planéta vedomostí nepáčila učiteľom napríklad pre nedostatočné spracovanie, bude ministerstvo hľadať kvalitnejší produkt,“ odpovedá M. Žiaková na otázku, či by sa pri prípadnej negatívnej odozve na projekt Planéta vedomostí školy opätovne vrátili iba k zaužívaným učebniciam. Dnes by digitálny obsah mal tvoriť iba doplnok ku „kamenným“ učebniciam. O niekoľko rokov ich môže nahradiť úplne.

Hodnotenia a rozširovanie
Zatiaľ to vyzerá tak, že rovnako ako žiaci aj učitelia sú spokojní. „Prínosom je zapojenie sluchu a zraku, čo je pre mladých ľudí zaujímavejšie. Žiaci sa dozvedia aj iné informácie, ktoré nie sú uvedené v učebnici, pričom sú prezentované v spojení s ich praktickým využitím,“ hodnotí učiteľka Erika Murajdová zo základnej školy v Leviciach, ktorá sa tiež zapojila do testovacej prevádzky projektu. Vyhodnotenie dotazníka pre žiakov na Gymnáziu Okružná vo Zvolene hovorí o tom, že viac ako osemdesiatim percentám žiakov sa na Planéte vedomostí páči všetko. Dvadsiatim piatim percentám sa najviac páčia videá, dvadsiatim dvom percentám dobre vysvetlené učivo a jedenástim percentám názorné ukážky. Štyri percentá žiakov označili, že sa im nepáči nič.
Vo svete však existujú aj takí dodávatelia digitálneho obsahu, ktorí ponúkajú možnosť nákupu učiva po častiach. Samozrejme, závisí od krajiny a schválenej obsahovej štruktúry učiva, čo si z ponuky vyberie. Tým, že je platforma jednotná pre všetky školy na jej území, je aj digitálny obsah ľahšie spravovateľný a cenovo prístupnejší. Pochybnosti o tom, či to tak naozaj je aj pri Planéte vedomostí, spoločnosť Agemsoft vyvracia.

„Digitálny obsah možno neustále rozširovať
Platforma teda umožňuje aj využitie – nákup a zavádzanie digitálneho obsahu z iných krajín,“ reaguje na otázku, či je možné dokupovať digitálny obsah aj z iných krajín Ján Trubač, predseda predstavenstva spoločnosti Agemsoft, ktorá vzdelávací systém pre základné a stredné školy so spracovaným digitálnym obsahom zastrešuje.

Zdroj: SITA (Profit)

BIOLÓGIA - metodická príručka učiteľovi ukáže, ako používať digitálne obsahy v praxi a dať tak vyučovaniu biológie úplne iný rozmer.