Vzdelávanie a výchova
AI používa na známkovanie 28 percent učiteľov, nemá však byť rozhodcom
Učiteľom radí využívať AI na opravu testov či pomoc so štylistikou, hodnotenie kvality práce by však podľa rezortu malo zostať na učiteľovi.
Umelú inteligenciu (AI) používa na pomoc pri hodnotení alebo známkovaní 28 percent slovenských učiteľov. V krajinách ako Azerbajdžan, Kazachstan či Vietnam viac než polovica učiteľov. Vyplýva to zo štúdie OECD TALIS 2024, o ktorej informovalo Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR. Školám a učiteľom odporúča, aby bola AI ako asistent, nie rozhodca.
„Dokáže byť presná, no nie vždy spravodlivá. Nevie zachytiť kreativitu, originalitu či kultúrny kontext. Môže sa mýliť, ak sú jej tréningové dáta jednostranné, a tým nevedomky posilňovať predsudky,“ uviedol rezort. Za ešte väčšie riziko považuje oslabenie vzťahu učiteľa a žiaka. „Známkovanie nie je len technický proces. Jeho súčasťou je aj dialóg, motivácia a podpora. Ak by žiaci vedeli, že ich hodnotí algoritmus, nie človek, mohli by stratiť vnútornú motiváciu zlepšovať sa,“ upozornilo ministerstvo.
Chcete si prečítať článok až do konca?
Prosím prihláste sa alebo zaregistrujte pre získanie benefitov Školského portálu
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.