SLNKO - MÁJ - 2018

Dobrý deň,

OSN v rámci programu pre životné prostredie UNEP vyhlásilo 3.5. za Deň Slnka. Snažili sme sa tomu prispôsobiť aj náš májový Kaleidoskop. Pozývame vás vyriešiť záhadu čiernobielej fotografie, “dohodnúť” sa so slnkom, aby roztrhlo povraz :) Dokážete to ?

Nezabudnite, na budúci mesiac sa bude športovať

Biológia - Vodomor kanadský (Elodea canadensis)

Vodomor kanadský používajú akvaristi v boji proti riasam, je výborným oxigenátorom, rastie v hĺbke až dva metre a používa sa aj ako filtračná rastlina do kúpacích jazierok. Na hladine vytvára biele kvety.

Možno ste sa zamysleli nad tým, čo má spoločné s témou slnečného Kaleidoskopu… keď si vyskúšate pokus, uvidíte …

Tematický celok:

  • Základné životné procesy organizmov

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Zhodnotiť význam jednotlivých životných procesov pre život organizmov.
  • Uskutočniť jednoduchý pokus alebo pozorovanie na skúmanie životných procesov organizmov.
  • Formulovať závery z uskutočneného pokusu.

Medzipredmetové vzťahy:

  • Chémia 

Stiahnite si dokument

Fyzika - Laser (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation)

Vedeli ste, že prvý laser zostrojil v roku 1960 Theodore Maiman tak, že do špeciálnej tyče z umelého rubínu vysielal záblesky obyčajného svetla. Laser je zdroj monochromaticky koherentného svetla, ktoré vznikne umiestnením zosilňovača svetla do optického rezonátora naladeného na príslušnú vlnovú dĺžku. Niečo o princípe lasera vám priblíži náš experiment.

Tematický celok:

  • Svetlo

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Tvoriť nové informácie z pozorovaní a zovšeobecniť závery.
  • Vytvoriť a prezentovať projekt, v ktorom tvorivo využije získané informácie a správne cituje zdroje informácií.
  • Určiť aplikácie základných zákonov optiky v technickej praxi.

Stiahnite si dokument

Chémia - Fotografický film

Fotografický film je plastový pás z polyesteru, nitrocelulózy alebo acetátu celulózy, ktorý je pokrytý tenkou vrstvou emulzie obsahujúcej svetlocitlivé halogenidy striebra viazané v želatíne s rozdielnou veľkosťou kryštálov, určujúci citlivosť a zrnitosť rozlíšenia filmu. V čiernobielom filme ide o jednu vrstu strieborných solí (bromidu strieborného alebo chloridu strieborného. Ak sú vystavené svetelnému žiareniu, tak sa strieborné soli premenia na kovové striebro, ktoré vytvorí tmavé časti negatívneho filmu…. Toľko sa dozvieme z Wikipédie, ale čo takto overiť si niektoré tvrdenia v praxi? Do experimentovania.

Tematický celok:

  • Látky a ich vlastnosti
  • Významné chemické prvky a ich zlúčeniny

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • porozumejú chemickým javom a procesom,
  • používajú odbornú terminológiu na opísanie chemických javov a procesov,
  • porozumejú pokynom na realizáciu praktických činností a dokážu ich podľa návodu uskutočniť,
  • plánujú a realizujú pozorovania, merania a experimenty,
  • spracúvajú a vyhodnocujú údaje získané pri pozorovaní, meraní a experimentovaní,

Medzipredmetové vzťahy:

  • Fyzika

Stiahnite si dokument

Matematika - Slnko a čísla

Hmotnosť Slnka je 2×10^30 kg) predstavuje 99,87 % hmotnosti celej slnečnej sústavy. Slnko má približne 109-krát väčší priemer ako planéta Zem. Teplota na jeho povrchu dosahuje približne 5 500°C a ostatné časti majú ešte vyššiu teplotu. Slnko je naša najbližšia hviezda. Svetlo z neho letí na Zem približne 8 minút a 20 sekúnd. Má približne 109-krát väčší priemer ako Zem a 1 300 000-násobne väčší objem. Za jadro Slnka sa považuje oblasť, ktorá siaha do vzdialenosti 175 000 kilometrov od stredu. Má teplotu 14 000 000 K a tlak v strede 150×10^9 atmosfér.

Na úvod až možno priveľa číselných údajov, my sme si pre vás pripravili pár príkladov, nie vždy sú slnečné, ale aspoň majú podobný tvar ako Slnko, všetky sú okrúhle.

Tematický celok:

  • Slovné úlohy

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Riešiť jednoduché slovné úlohy.

Stiahnite si dokument

Prírodoveda - Ako si ľudia predstavovali Slnko

V staroveku bolo Slnko v mnohých kultúrach božstvom, v starovekom Grécku to bol Helios, v antickom Ríme Sol a v starovekom Egypte Ré, Ra alebo Amon. V astrológii je symbolom vitality a takmer vo všetkých kultúrach je symbolom života a znovuzrodenia.

Dokonca filozof Anaxagoras ju považoval za kopu horiaceho kameňa, ktorá je len o málo väčšia ako Grécko…

My sme si pre vás pripravili súbor TIMMS úloh na tému Slnko, dúfame, že sa s nimi zabavíte :)

Tematický celok:

  • Neživá príroda a skúmanie prírodných javov

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Žiak vie, že hlavným zdrojom svetla a tepla na Zemi je Slnko.
  • Žiak vie, že Slnko je hviezda.

Stiahnite si dokument