Personalistika

Riaditeľ a riešenie problémov školy

Riaditeľ a riešenie problémov školy
Pri riešení problémov školy môže riaditeľ využiť okrem bežnej komunikácie aj tieto jej ďalšie formy - okrúhly stôl, panelová diskusia, sympózium, sympózium-fórum.

 

Okrúhly stôl
Pri okrúhlom stole sa stretáva riaditeľ s učiteľmi v kruhovom alebo polkruhovom tvare a všetci zúčastnení si vymieňajú informácie alebo riešia problémy bez toho, že by sa dohovárali, kto kedy bude hovoriť. Interakcia a komunikácia medzi členmi skupiny je neformálna a členovia skupiny prispievajú do diskusie svojimi informáciami, názormi, argumentmi podľa uváženia. Riaditeľ sa usiluje udržať tému diskusie alebo oslovovať členov skupiny, aby prezentovali svoj názor či postoj k diskutovanej téme.

Panelová diskusia
Aj pri panelovej diskusii je komentár riaditeľa aj učiteľov neformálny a tiež nie sú stanovené presný zoznam a poradie príspevkov diskusie. Učitelia sú tu však v pozícii „expertov“, ktorí vyjadrujú svoje odborné názory , skúsenosti, výsledky práce v súvislosti s predloženým problémom. Panel býva sledovaný obecenstvom, najčastejšie inými učiteľmi, ktorí môžu pripojiť svoj komentár alebo položiť expertom otázky.

Sympózium
Sympózium sa skladá zo série pripravených prezentácií, verejných prejavov, ktoré sa týkajú rôznych aspektov vybranej témy. Zvyčajne je prítomný vedúci sympózia, často ním býva riaditeľ, ale nie je to podmienkou, ktorý predstavuje svojich prednášateľov a poskytuje zhrnutie.

Sympózium - fórum
Sympózium-fórum sa skladá z dvoch častí:

  1. zo sympózia s pripravenými prejavmi a
  2. z fóra, ktoré sa zameriava na otázky a komentáre z publika a na odpovede z radov hovorcov sympózia.
     

V tejto forme komunikácie je veľmi dôležitou funkciou vedúci sympózia, opäť často riaditeľ, ktorý moderuje sled otázok a odpovedí.

Vybrané z publikácie Personalistika v práci riaditeľa školy.