Prevádzka školy
Čaplovič chystá spájanie škôl

Expertíza OECD podľa ministra ukázala, že školstvo potrebuje o 50 percent viac peňazí a z toho sa 40 percent dá nájsť v racionalizácii siete. „Bude sa menej míňať na réžiu, na vykurovanie. Ušetrené peniaze pôjdu na platy učiteľov,“ vysvetľuje minister, čo prinesie spájanie škôl. Odmietol, že by optimalizácia siete mala byť založená najmä na znižovaní počtu učiteľov. Tí podľa neho nájdu miesto v spojených školách.
Združenie miest a obcí tvrdí, že priestor na spájanie či rušenie základných škôl, ktoré spravujú mestá a obce, už nie je. Ministrovi odporúča, aby sa zameral na stredné a vysoké školy. Stredné školy patria pod vyššie územné celky a štatistiky ukazujú, že je ich nadbytok. Základné školy tento rok končí 42–tisíc detí, pričom voľných miest na stredných školách je dvojnásobne viac. Minister chce zredukovať ich sieť v spolupráci so župami. V prípade vysokých škôl by zmeny v ich sieti mala priniesť prísnejšia akreditácia, ktorá podľa ministra urobí poriadok v nespočetnom množstve detašovaných pracovísk. Zuzana Zimenová z portálu noveskolstvo.sk si myslí, že ministerstvo by malo jasne povedať, či v rámci týchto zmien dôjde aj k centralizácii v školstve.
Členka iniciatívy Učiteľ 2020 Beáta Brestenská pokladá za nevyhnutné riešiť situáciu, keď počet škôl rastie a počet detí klesá. Zároveň upozornila, že klesá aj kvalita pedagógov, takmer tretina učiteľov do 50 rokov uvažuje o tom, že opustí rezort školstva. Len malé percento úspešných absolventov stredných škôl chce v budúcnosti pracovať v pedagogickej praxi, čo je spôsobené nízkym platovým ohodnotením učiteľov.
Zdroj: SITA (Pravda)