Alternatívne školy sa pomaly udomácňujú aj na Slovensku

18.01.2010
Prevádzka školy

Alternatívne školstvo je vo svete relatívne rozšírené, na Slovensku však o ňom vieme málo. Priblížiť problematiku alternatívnych systémov výučby a vyvrátiť negatívne fámy o tomto type škôl sa pokúsili účastníci diskusie na tému alternatívne školy vo svete a na Slovensku.

Hlavnou témou bola waldorfská škola, ktorej brány tento rok opustia prví deviataci. "V čom je waldorfská pedagogika iná?", položil si otázku jeden zo zakladateľov prvej Súkromnej waldorfskej školy na Slovensku a pedagóg Marián Czere. "Metódy a formy práce - to je asi to najdôležitejšie a potom ešte vzťah učiteľa k deťom. To je asi to gro," vysvetlil Czere. Podľa jeho slov pedagóg na tomto type školy nie je len sprostredkovateľom medzi materiálmi, ktoré ležia v učebniciach a deťmi, ale snaží sa svoju triedu vnímať aj z pohľadu vývojových potrieb detí. Všetky jeho aktivity však nakoniec smerujú k obsahom jednotlivých predmetov. "Preto som napríklad matematiku v nižších ročníkoch učil zážitkovým spôsobom a až postupne sme prichádzali k pojmom, zatiaľ čo teraz v siedmom ročníku je to už intenzívna práca napríklad na cvičeniach z matematiky," priblížil.

Škola zatiaľ funguje v "skúšobnej dobe", o tom, či sa stane pevnou súčasťou nášho školského systému, rozhodne ministerstvo školstva. "Toto je posledný rok, kedy robíme hodnotenie tejto školy, za osem rokov sme ich merali každý rok a to v mnohých oblastiach, od vedomostí cez tvorivosť, sociálne vzťahy, cez schopnosť emocionálneho rozvoja detí a mnohé iné aspekty," uviedol Miron Zelina, poradca ministra školstva a garant školy, ktorého záverečná správa rozhodne o jej ďalšom osude. Škola si zatiaľ počínala dobre. "Celkovo možno konštatovať, že teraz tí siedmaci, ôsmaci, ktorých sme merali vo vzdelávaní, dosahujú podobné výsledky ako v štátnej škole, sú lepší v sebavedomí, v tvorivosti, možno aj v schopnosti takej aktivity na vyučovaní," skonštatoval Zelina.

Školy tohto druhu boli v minulosti na Slovensku kritizované a nestretávali sa s pochopením v očiach médií a širokej verejnosti. Jedným z dôvodov bol aj ich diskutabilný filozofický základ. "Dobre že boli kritizované, pretože možno sa tým spresnila hranica, že kde už pri vyučovaní zachádzam do nejakých, nazvime to metasvetov, a kde sa držím reality," vysvetlil Zelina a dodal, že ako garant stále hovorí aj učiteľom waldorfskej školy, aby učili tak, aby to bolo vedecky podložené, aby neučili veci, ktoré utekajú za hranice vedeckého poznania. "A samozrejme si myslím, že sa to tak robí," skonštatoval.

Našli sa aj rodičia, ktorí si pôsobenie svojich detí na tomto type školy rozmysleli. Podľa garanta školy však v mnohých prípadoch ide o vec interpretácie. "Napríklad keď dieťa objíme strom a učiteľka povie, že tak naberá silu, energiu z iných svetov, tak je to nevedecké a zlé. Ale existuje tzv. synestetická metóda tvorivosti, kde tým, že dieťa ten strom objíme, začne hovoriť, aké je tam teplo, čo cíti a tvorí na tom, napríklad urobí rozhovor s tým stromom, tak cvičí kreativitu, uvoľňuje myseľ a to je to dobré," vysvetlil Zelina.

Waldorfská škola v Bratislave je zatiaľ jedinou školou tohto typu na Slovensku. Pri základnej škole pôsobí aj materská škola, klub Hviezdičky. Školu založili v júli 2001, tento rok by sa mal ukončiť proces overovania pred Ministerstvom školstva SR, ktoré rozhodne o jej budúcnosti. "Tohto roku musíme dať za Waldorfskú školu záverečnú správu o tom, čo s tou školou ďalej. Možnosti nám neurčuje zákon, ale logika hovorí, že môžeme povedať, buď sa ten systém neuplatnil, je zlý, treba zrušiť tú školu. Ďalej je mojou možnosťou povedať, že tento systém áno, ale len v súkromných školách. Tretia možnosť je, že tento systém je taký dobrý, že ho odporúčame zaviesť aj do štátnych škôl," uzavrel Zelina.

Zdroj: TASR

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte