Učiteľov odrádza od práce v školstve najmä plat

27.08.2020
Personalistika

 Novú prácu si aktívne hľadá približne každá desiata učiteľka či učiteľ základnej školy alebo osemročného gymnázia. Takmer tretina z nich hľadá uplatnenie dokonca mimo školstva.

Najväčšou skupinou, ktorá uvažuje o zmene povolania, sú pedagógovia do 35 rokov. „To môže predstavovať problém v kontexte starnúcej učiteľskej populácie,“ upozorňuje Národný ústav certifikovaných meraní (NÚCEM), ktorý skúmal názory takmer deviatich stoviek pedagogických zamestnancov základných škôl a osemročných gymnázií. V roku 2017 malo totiž 40 percent učiteľov týchto škôl 50 a viac rokov a len deväť percent neoslávilo ešte tridsiatku. O zmene najčastejšie hovoria matematikári a jazykári. „Až štrnásť percent učiteliek a učiteľov matematiky a cudzích jazykov podniká aktívne kroky pri hľadaní si novej práce. Dôvodom môžu byť atraktívnejšie alternatívne pracovné príležitosti pre týchto učiteľov,“ vysvetľuje NÚCEM. Podľa správy učitelia špecializovaní na rozdielne predmety sa líšia v špecifických zručnostiach, ich pracovné možnosti mimo učiteľskej profesie sa teda líšia. „Špecifické zručnosti učiteľov matematiky, ktorí sa môžu uplatniť napríklad v bankovom sektore, môžu byť na trhu práce ocenené viac ako zručnosti ostatných učiteľov, a preto takíto učitelia majú väčšiu motiváciu uplatniť sa mimo učiteľstva,“ poukázal prieskum.
Jednou z kľúčových motivácií meniť miesto je aj mzda či pracovné podmienky. Prieskum sa zameral na relatívnu mzdu, teda na to, ako veľmi sa líši priemerná mzda pedagógov zapojených do prieskumu od priemernej mzdy vysokoškolsky vzdelaných zamestnaných osôb v tom istom okrese. „Rozdiely v relatívnej mzde sú pomerne veľké. Najmenej v porovnaní s priemernou mzdou vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov v okrese zarábajú učiteľky a učitelia v Bratislave (55 percent) a najviac v okrese Levoča (107 percent),“ konštatuje sa v prieskume.
Odchody učiteľov podľa NÚCEM vyvolávajú viaceré negatívne dôsledky. „Tým môže byť nižšia úspešnosť žiakov a žiačok alebo vyššie náklady pre školy, ktoré vznikajú pri hľadaní nových vyučujúcich, ktoré by inak mohli byť použité na zlepšenie iných aspektov vzdelávania,“ spresnil ústav.
Výskum uskutočnil NÚCEM na vzorke takmer 900 pedagogických zamestnancov základných škôl a osemročných gymnázií v rokoch 2018 – 2019 v spolupráci s OECD prostredníctvom nástroja Vzdelávanie a zručnosti on–line.

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte