Hasiči – máj 2016

Dobrý deň, májový Kaleidoskop je horúci, horľavý aj hasiaci. Zamerali sme sa v ňom na hasičov a na všetko, čo s nimi súvisí. Prečo sme si zvolili túto tému? Lebo 4. mája hasiči každoročne oslavujú svoj sviatok, v deň menín ich patróna Floriána. Čo vás čaká v júni? Nechajte sa prekvapiť... :-)

Fyzika – Hydrant

Hydrant je zariadenie napojené na vodovodné potrubie slúžiace na napojenie hasičskej zásahovej hadice a následné hasenie požiaru. Voda je najčastejšie používanou hasiacou látkou. Budeme sa ňou zaoberať aj v pripravenom experimente, len trošku inak, ako by ste možno čakali...

Tematický celok:

  • Vlastnosti látok

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Formulovať hypotézy a overiť ich experimentom.

Medzipredmetové vzťahy:

  • Chémia: Vlastnosti látok

Stiahnite si dokument

Chémia – Hasenie

Vedeli ste, že hasiči používajú viacero typov hasiacich vozidiel? Nie? Prečítajte si aké. Ide o AS – Automobilovú striekačku, CAS – Cisternovú automobilovú striekačku, KHA – Kombinovaný hasiaci automobil, PHA – Penový hasiaci automobil, PLHA – Plynový hasiaci automobil, PRHA – Práškový hasiaci automobil. V našom experimente si môžete zahasiť sviečku špeciálnym chemickým spôsobom.

Tematický celok:

  • Premeny látok

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Vedieť vysvetliť pozorované javy na základe chemických zákonov.

Medzipredmetové vzťahy

  • Fyzika: Vlastnosti látok.

Stiahnite si dokument

Matematika – Hasiči

Ich staršie označenie je požiarnici. Ide o dobrovoľných alebo profesionálnych členov hasičských jednotiek. Zvyčajne zasahujú príslušníci hasičských zborov a jednotiek, okrem požiarov, aj pri dopravných nehodách, hromadných haváriách, živelných pohromách, pri úniku nebezpečných a rádioaktívnych látok, pri množstve rôznych technických zásahov a rôznych záchranných prácach.

Pripravili sme si pre vás niekoľko úloh a údaje v nich sme si požičali od hasičov.

Tematický celok:

  • Slovné úlohy

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Vedieť riešiť jednoduché slovné úlohy, v ktorých sa ako podnet vyskytujú dáta.

Stiahnite si dokument

Prírodoveda – Horľavosť

Horľavosť je schopnosť látok vznietiť sa, horieť alebo tlieť účinkom zdroja vznietenia. V našom pokuse sa ňou budeme zaoberať ako kúzelníci.

Tematický celok:

  • Neživá príroda a skúmanie prírodných javov.

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied:

  • Vedieť, teplo vzniká horením.