Škôl bez žiakov sú u nás stovky. Je to záťaž

17.06.2020
Zriaďovateľ

Minister školstva Branislav Gröhling vidí riešenie v optimalizácii. Starostovia dedín sa bránia.

Úspora 14 miliónov a zvýšenie kvality vzdelávania. Taký efekt môže mať podľa revízie Útvaru hodnoty za peniaze racionalizácia siete škôl, o ktorej rezort školstva opätovne uvažuje. „Máme do 300 základných škôl, ktoré majú nula žiakov, čo je úplný nezmysel. Štát takáto škola nič nestojí, ale zaťažuje systém a nemotivuje, aby ste ho tvorili,“ povedal minister školstva Branislav Gröhling v rozhovore pre HN. Problémom však nie sú iba zavreté školy bez žiakov, ale aj tie, kde sa ich vzdeláva dvadsať a menej. Na stole je preto otázka ich zrušenia. Obce sa bránia „Proti tomu je v niektorých prípadoch silný postoj obcí. Treba im aj rodičom citlivo vysvetliť, aké benefity by optimalizáciou siete získali,“ tvrdí školský analytik Peter Zmeko. Aj keď analytici ukázali, že sieť základných škôl je dnes menej efektívna ako v minulosti, a to aj v dôsledku ochrany malých škôl zvýšením normatívov, starostovia to často vidia inak. K prípadnému zrušeniu svojich malotriedok sa stavajú patrioticky a argumentujú záujmom zo strany obyvateľov. „Je pre nás dôležité mať školu, lebo aj vďaka nej sem prídu mladí občania. V prípade, že by sme ju zrušili, už by sa novú nepodarilo zrealizovať, ani keby sme mali väčší počet žiakov,“ hovorí Mário Kubiš, starosta obce Látky. Na prvom stupni tu študuje 14 žiakov, ktorých vyučujú dvaja učitelia.
Aj Ivana Zacharová, riaditeľka Základnej školy Pusté Sady s 22 žiakmi, tvrdí, že jej zrušenie by malo veľký dosah najmä na tamojšiu kultúru a komunitu. „S malým počtom detí je práca úplne iná ako vo veľkej škole. Je to trochu náročnejšie pre učiteľov, no žiaci odchádzajú s rovnako kvalitným vzdelaním. Je možnosť individuálnej práce,“ dodáva. To platiť môže, ale ani nemusí. Napríklad Poľsko či Nórsko sú krajiny len s deviatimi až 11 žiakmi na učiteľa a v testovaní PISA dosiahli nadpriemerné výsledky. Tie však majú aj krajiny ako Veľká Británia či Nemecko s vyšším počtom žiakov.

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte