Prevádzka školy
ZMOS je proti prechodu škôl pod priame financovanie štátu
"Školy a školské zariadenia musia zostať súčasťou riadenia miest a obcí. Odmietame tvrdenia o tom, že mestá a obce sú providermi, sprostredkovateľmi, či medzičlánkom medzi štátom a školou. V súlade s kompetenčným zákonom sú mestá a obce, nie ich rozpočtové organizácie alebo iné záujmové zoskupenia, zodpovedné za riadenie a chod škôl a školských zariadení. V prípade, že by sa táto myšlienka premietla do praktických legislatívnych návrhov, narazila by na mnohé ťažkosti. Nesie v sebe aj ústavné riziká spojené napríklad s výkonom a financovaním preneseného výkonu štátnej správy mestami a obcami, s majetkovými vzťahmi medzi štátom a miestnou územnou samosprávou a podobne,” povedal Turčány pre agentúru SITA. Pripomenul, že práve mestá a obce urobili v školstve za posledných desať rokov poriadok v sieti škôl, v nastavení systémov riadenia, mnohé zbavili školy modernizačného dlhu a urobili všetky kroky pre to, aby mohli vôbec fungovať. "Bohužiaľ toto nevedel urobiť štát do roku 2002 a bez miest a obcí by to nevedel urobiť pravdepodobne ani potom. Naopak, podľa názoru ZMOS je potrebné posilniť postavenie miest a obcí v systéme školstva," dodal podpredseda ZMOS.
ZMOS podľa neho doteraz považoval za nereálne všetky podobné návrhy z prostredia iných zoskupení, ktoré mali pocit, že štát by vedel zabezpečiť väčšiu istotu ich fungovania. "Vyrovnať sa s týmto návrhom by bolo v podmienkach miest a obcí ťažké, keďže by išlo o centralizáciu, možno až o istú formu zoštátnenia systému školstva. V takomto prípade by to už nebolo len o zmene kompetencií, ale o zmene princípov fungovania samosprávy," dodal Turčány. Rezort školstva doteraz so ZMOS oficiálne o takýchto návrhoch nerokoval.
Na Slovensku sa podľa Čaploviča príliš urýchlila decentralizácia a pod samosprávu sa presunuli zadlžené školy. "Tá to samozrejme nemohla uniesť a štát akoby si očistil ruky od tých všetkých problémov, ktoré tam boli a prehodil to na samosprávu," poznamenal. Havarijné stavy škôl sa sčasti podarilo riešiť vďaka európskym fondom a aj ministerstvo dáva ročne 15 miliónov eur na havarijné stavy škôl.
Zdroj: SITA