Legislatíva
Živé organizmy v materskej škole. Ako na to?

„Priali by sme si, aby činnosti so živočíchmi neboli v praxi materských škôl na Slovensku len občasnou aktivitou. Mali by byť trvalou a celkom bežnou súčasťou života našich škôlkarov. Používanie živých organizmov v rámci edukačných aktivít v materskej škole, najmä prostredníctvom výskumne ladenej koncepcie, môže výrazne prispieť k motivovaniu dieťaťa a rozšíreniu jeho poznatkového systému, a to nielen v rámci prírodovedného vzdelávania. Deti majú možnosť pozorovať, skúmať a starať sa o organizmy, s ktorými majú predošlú skúsenosť z bežného života. Navyše nie je ich zabezpečenie náročné z časového ani materiálneho hľadiska, pretože predkladané činnosti sa zameriavajú najmä na živočíchy z blízkeho okolia školy,“ hovorí autorka odbornej brožúry Mgr. Michaela Minárechová, PhD.
Ako dodala: „V brožúre Činnosti so živočíchmi v materskej škole – námety a aktivity sú spracované ukážky aktivít, ktoré sa zameriavajú na identifikovanie rôznorodosti živočíšnej ríše, pričom sa snažíme prepájať podoblasti Vnímanie prírody a Živočíchy. Týmto spôsobom vedieme deti k systematickému rozvoju poznania okolitého sveta“.
Brožúra Činnosti so živočíchmi v materskej škole:
• Ozrejmuje cieľové zameranie prírodovedného vzdelávania v materskej škole.
• Prináša základné metódy a formy práce v tejto oblasti.
• Upozorňuje na základné legislatívne kroky, ktoré je potrebné zabezpečiť pri práci so živočíchmi v materskej škole.
Metodická časť publikácie prináša ukážky piatich aktivít, ktoré sú spracované so zreteľom na rozvoj prírodovednej gramotnosti. Okrem výkonových a obsahových štandardov sú pri každej aktivite uvedené aj potrebné pomôcky, metodické a organizačne pokyny a objasnenie rozvoja jednotlivých zložiek prírodovednej gramotnosti prostredníctvom danej aktivity, ako aj návrh pracovných listov. Týmto spôsobom brožúra ozrejmuje a opisuje postup práce, ako možno naplniť ciele uvedené v ŠVP pre predprimárne vzdelávanie v materskej škole.
Štítky: RAABE