Vzdelávanie a výchova

Vzdelávanie integrovaných žiakov so zdravotným znevýhodnením

Vzdelávanie integrovaných žiakov so zdravotným znevýhodnením
Vzdelávanie integrovaných žiakov so zdravotným znevýhodnením má svoje špecifiká. Škola je povinná ich zohľadňovať, aby žiaci mali čo najlepšie podmienky na vzdelávanie.

Bližšie informácie k určeniu obsahu vzdelávania týmto žiakom ponúkame v príspevku.

Štátny vzdelávací program má dve časti. Jednu časť tvorí ISCED 0 – 3, druhú časť vzdelávacie programy pre deti a žiakov s jednotlivými druhmi zdravotného znevýhodnenia.

Obsah vzdelávania integrovaného žiaka vychádza zo vzdelávacieho programu pre žiakov s konkrétnym zdravotným znevýhodnením.

Žiaci so zdravotným znevýhodnením,
ktorí sa vzdelávajú v triedach základnej školy bežného typu spolu s ostatnými žiakmi, sa vzdelávajú podľa:
•  rámcového učebného plánu príslušnej školy a
•  individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu s prihliadnutím na druh a stupeň postihnutia.

Pri vzdelávaní integrovaných žiakov sa dodržiavajú:
•  učebné plány a uplatňujú učebné osnovy pre bežné základné školy, stredné školy alebo
•  redukované učebné plány a osnovy pre základné školy, stredné školy alebo
•  sa vychádza z učebných osnov platných pre príslušný typ špeciálnej školy,
podľa toho, čo stanovuje vzdelávací program pre žiakov s daným zdravotným znevýhodnením, prípadne odporúča poradenské zariadenie (redukcia).

Z dôvodu nutnosti kompenzácie postihnutia sa do rozvrhu integrovaných žiakov zaraďujú špecifické predmety. Vyučovanie špecifických predmetov niektorí žiaci potrebujú v plnom rozsahu, iní nepotrebujú vôbec. Obsah predmetu sa zahrnie do IVVP.

Vyučovanie zabezpečuje škola prostredníctvom školského špeciálneho pedagóga alebo školského logopéda, externého zamestnanca na čiastočný úväzok z inej školy alebo z poradenského centra. Učivo sa zapisuje do triednej knihy.

Ak žiak potrebuje navštevovať špecifický predmet a škola nemôže zabezpečiť kvalifikované vyučovanie tohto predmetu, ďalšou možnosťou je dochádzanie rodičov s dieťaťom do poradenského centra kvôli korekcii, terapii a reedukácii dôsledkov zdravotného znevýhodnenia. Rodič sa svojím podpisom zaviaže, že bude s dieťaťom dochádzať do centra, súhlas sa priloží do IVVP žiaka. 

Obsah vzdelávania
týchto predmetov vychádza zo vzdelávacieho programu pre žiakov s vývinovými poruchami učenia. Riaditeľ školy zabezpečí, aby sa rešpektovalo to, čo určilo poradenské centrum.

Akúkoľvek modifikáciu obsahu vzdelávania integrovaných žiakov, príp. doplnenie učebného plánu a rozvrhu vyučovacích hodín o niektorý špecifický predmet, treba zaznačiť do individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu.

Vzdelávanie v škole pod vedením školského špeciálneho pedagóga znižuje potrebu úpravy učebného obsahu.

Viac informácií o tejto problematike získate v publikácii Nové právo v školskej praxi.