Personalistika
Viete, ako dosiahnuť tímovú prácu v škole?
Ak si nalistujeme v novinách alebo na internete stránku s pracovnými ponukami, zistíme, že väčšina zamestnávateľov hľadá ľudí, ktorí sú spoľahliví, efektívni, samostatní ale predovšetkým, ktorí vedia pracovať v kolektíve, spolupracovať a majú tímového ducha. Tímová práca je preferovaná a deklarovaná aj na školách. Ale na to, aby sme mali istotu, či naozaj ide o tímovú prácu, potrebujeme detailnejšie poznať podmienky, znaky tímovej práce a predpoklady jednotlivcov na tímovú prácu. Pozorovať a zhodnotiť prejavy správania kolegov v reálnych situáciách a vedieť, ako možno podporovať a rozvíjať tieto spôsobilosti u svojich zamestnancov.
Hneď na úvod uvažovania o školských tímoch sa však vynára aj otázka, či môže byť škola tímovou organizáciou?
Dôležitým aspektom činnosti každého tímu je odbornosť jeho členov (tvorí ju profesijná úroveň pracovníka a odbornosť v určitej funkčnej oblasti organizácie). Táto odbornosť sa nezískava v tíme (tam sa skôr využíva), ale jednak v profesijnej príprave, jednak pri vykonávaní určitej špecializovanej funkcie, činnosti, to znamená obyčajne v skupine alebo s funkčne zameranými skupinami. V tíme sa obvykle využíva len časť odbornosti každého člena a bývajú zvyčajné určité ústupky niektorým funkčným hľadiskám. Pružné štruktúry vyžadujú odborne vyspelých tvorivých pracovníkov ovládajúcich svoje funkčné zameranie a motivovaných cieľom práce, ktorý sa má dosiahnuť.
Tímová organizácia práce v tradičných štruktúrach školy je vhodná pre:
• inovačnú oblasť (inovácie ŠkVP, prenos z inovačného vzdelávania metódy, nástroje, pomôcky, príprava a realizácia aktualizačného vzdelávania…),
• hľadanie, výber a zvládanie nových, efektívnejších cieľov a prístupov (tvorba rozvojovej koncepcie školy, nové učebné odbory, zmena systému hodnotenie, tímy vzájomnej pomoci učiteľov – reflexie…),
• oblasť rýchlych, veľkých a mnohostranných zmien (zmena edukačných konceptov, online vzdelávanie, učenie na diaľku, hybridné vzdelávanie).
Na rutinnú sféru činností a procesov sú tímy nevhodné, pretože procesy tímovej práce sa vykonávajú naprieč organizačnou štruktúrou, cez viaceré organizačné útvary. Vykonávajú ich rôzni ľudia z rôznych organizačných jednotiek s rôznym odborným zameraním a rôznymi znalosťami.
Čo je dôležité pri vytváraní, vedení a udržaní efektívneho tímu?
Chcete si prečítať článok až do konca?
Prosím prihláste sa alebo zaregistrujte pre získanie benefitov Školského portálu
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.