Vzťahy s verejnosťou a médiami v školskej praxi

04.09.2009
Škola a rodina

Existuje mnoho dôvodov, prečo by sa mali školy začať aktívnejšie uchádzať o podporu verejnosti a médií. Niektoré z nich vyplývajú z dlhodobých trendov a zmien v spoločnosti, iné môžu reagovať na aktuálne, náhle sa vyskytujúce podnety a výzvy. Ako správne komunikovať s médiami? Na čo je potrebné sa zamerať a na čo si dať pozor?

Spoločenská komunikácia je mnohoúrovňový a mnohorozmerný spoločenský proces. Komunikačné procesy prebiehajú denne, neustále a paralelne. Jednou z oblastí komunikácie je masová komunikácia, ktorej cieľom je šíriť informácie pomocou špeciálnych nástrojov (médií) medzi veľké, rozptýlené publikum. Táto komunikácia je často neosobná, pretože vysielač a prijímač sú od seba priestorovo a časovo vzdialené.

Čo je to public relations?

Doslovný preklad znamená „vzťahy s verejnosťou“. Známy anglický odborník Sam Black definuje vzťahy s verejnosťou takto: „Činnosť v rámci vzťahov s verejnosťou je umením a spoločenskou vedou o tom, ako dosiahnuť harmóniu s prostredím prostredníctvom vzájomného pochopenia, ktoré je založené na úplných a pravdivých informáciách.“

Tí, čo vnímajú public relations širšie, sa pravdepodobne zamerajú na:
• pravidelné informovanie ľudí a vysvetľovanie svojich krokov s cieľom získať súhlas či podporu verejnosti,
• vybudovanie obojstranných informačných kanálov,
• využitie získaných podnetov pri plánovaní a riadení organizácie.

Keď hovoríme o vytváraní vzťahov s verejnosťou, myslíme tým nielen externú, ale aj internú verejnosť. Ľudia, s ktorými komunikujete a spolupracujete, sa môžu líšiť v mnohých parametroch. Iný bude napríklad vzťah medzi školou a študentom a iný medzi školou a rodičom, ktorý vyberá školu pre svoje dieťa.

Ak chce škola efektívne pracovať v oblasti budovania vzťahov s verejnosťou, bude musieť predovšetkým odpovedať na otázku, čo ponúka ako produkt:
• samotné vzdelávanie,
• iné služby (napr. informačné, poradenské, krúžky a voľnočasové aktivity),
• projekty (aj medzinárodné) zamerané na rôzne skupiny študentov (telesne či intelektovo nadané deti, mládež zo sociálne slabších vrstiev),
• myšlienky a nové prístupy – budovanie rovnoprávnej spoločnosti, účasť žiakov na rozhodovaní, bezpečná škola, rozvoj životných zručností, škola ako komunitné centrum, škola ako „liaheň“ talentov.

Ak vás táto téma zaujala a chceli by ste sa dozvedieť viac praktických informácií, objednajte si našu publikáciu Veľká kniha rétoriky.

Spracované podľa článku Ing. Arch. Zory Pauliniovej Vzťahy s verejnosťou a médiami v školskej praxi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte