Vzdelávanie a výchova
Sami sa musia učiť, ako vzdelávať nadané deti

Vedenia škôl sú pri výučbe mimoriadne nadaných detí odkázané na vlastnú kreativitu. Ako nám povedal riaditeľ Základnej školy na Ulici Ing. Kožucha v Spišskej Novej Vsi Bohuslav Vaľko, okrem iného si s inými školami vypomáhajú aj formou metodických stretnutí.
Niektorí to vzdali
„Do tried pre mimoriadne nadané deti vyberáme najskúsenejších učiteľov. Musím priznať, že niektorí to aj vzdali. Je to práca bez príplatkov a okrem toho učiteľ musí k žiakom zvoliť iný prístup, ako v bežných triedach. Keďže nám chýbajú usmernenia z ministerstva, sami hľadáme možnosti, ako vyučovanie v týchto triedach zlepšovať,“ povedal nám B. Vaľko. V tejto škole organizujú rodičovské združenia. Učitelia na týchto stretnutiach rodičom konkrétne prezentujú svoje ciele s vysvetlením, ako ich chcú s nadanými deťmi docieliť.
Žiaden vzdelávací program
Nové skúsenosti učitelia nadobúdajú aj na metodických stretnutiach. „Po dohode s inými riaditeľmi škôl sa vzájomne títo učitelia stretávajú. Vymieňajú si svoje skúsenosti. Deti na týchto stretnutiach prezentujú svoje ročníkové práce,“ dodal B. Vaľko. V tejto škole organizujú aj otvorené vyučovanie, na ktoré môžu prísť rodičia či učitelia z iných škôl. To, že v praxi chýba odborné usmernenie pre učiteľov talentovaných detí, nám potvrdilo aj ministerstvo školstva. „V súčasnosti nemáme žiaden vzdelávací program pre pedagógov, ktorí učia mimoriadne nadané deti. Definícia, akí pedagógovia môžu nadané deti vzdelávať, neexistuje a nie je zakotvená ani v predpise,“ reagovala hovorkyňa rezortu Miriam Žiaková.
Zdroj: SITA (Korzár)