V rámci projektu OECD testovanie aj dospelých

12.01.2012
Prevádzka školy

V rámci projektu OECD sa budú u nás overovať a porovnávať aj schopnosti dospelých vo veku 16 až 65 rokov. Anketári do konca marca navštívia vybranú vzorku 9 300 ľudí, ktorí už dostali list z ministerstva školstva, že sú zaradení do testovania.

Každý anketár sa musí preukázať identifikačnou kartou a ak by si respondent ani potom nebol istý, môže si ho overiť telefonicky. Slovensko sa postupne zapája do veľkého systému testovaní. Po projekte PISA, ktorý zisťuje, ako sú žiaci schopní použiť vedomosti, ktoré sa učia, je projekt PIAAC zameraný na dospelých v 26 krajinách.

Viac-menej ide o to, ako dokážu obstáť v konkurencii trhu práce. Minister školstva Eugen Jurzyca: „OECD sa snaží merať kvalitu vzdelávania tzv . Learning Outcomes, kompetencie žiakov, študentov, ľudí, a to cez projekty PISA, tento PIAAC a začína sa aj s projektom AHELO, ktorý by mal merať to, čo sa naučia študenti na vysokých školách.“ Minister tiež tvrdí, že PIAAC je jedným z kľúčových projektov, pretože pomôže zistiť slabé miesta. „V prípade štátu reakcia spočíva najmä v nastavení vzdelávacích systémov.“

Zverejnenie výsledkov v zatiaľ poslednom testovaní PISA, keď boli naši 15-roční žiaci v čitateľskej a prírodovednej gramotnosti pod priemerom, v matematike v pásme priemeru, okomentovala analytička Konzervatívneho inštitútu Zuzana Zimenová takto: „Je to správa o tom, že nám tu dorastá generácia občanov, ktorí budú mať veľmi nízke právne povedomie, lebo sa nebudú vedieť orientovať v zákonných pravidlách, generácia naivných spotrebiteľov, ktorí sa nebudú vedieť orientovať v rozmanitých ponukách v akejkoľvek oblasti života, a najmä nám tu dorastajú naivní voliči, ktorí nebudú vedieť rozlíšiť, čo je principiálna politika a čo sú prázdne populistické frázy.“

Prvú časť testovania dospelých tvorí dotazník; sú v ňom otázky o vzdelaní či pracovných skúsenostiach, potom respondent rieši rôzne situácie, číta letový poriadok alebo má pomocou mapy vysvetliť cestu. Celý rozhovor trvá asi 2 hodiny. Hovorí manažér projektu Vladislav Chaloupka: „Je tam príklad inzerátu a zisťujeme, či ľudia pochopia zákonné veci, napr. koho môžu kontaktovať ohľadom podrobností alebo aký typ zamestnania. Je tam príklad nutričných hodnôt výrobku a zisťujeme, či ľudia pochopia text.“

Prieskum by mal byť hotový do konca marca, potom bude čas na analýzu a záverečná správa o výsledkoch v 26 krajinách je naplánovaná na rok 2013.

Zdroj: SITA (Slovenský rozhlas)

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte