Školstvo sa mýli vo fondoch

03.01.2012
Prevádzka školy

Štátne zákazky, na ktoré idú peniaze z eurofondov, majú stále vážne trhliny. Vyplýva to z výsledkov kontrol Úradu pre verejné obstarávanie. Jedným z najhorších je operačný program Vzdelávanie.

V druhom polroku 2010 tam dosiahla chybovosť zákaziek až 66,77 percenta. Celková hodnota problémových vzdelávacích projektov sa v tomto období priblížila k 40 miliónom eur. „Väčšina pochybení pri našich kontrolách bola na strane štátu a samosprávy,“ zhodnotil chybovosť vo všetkých sektoroch Branislav Zvara, hovorca úradu.

Delenie zákazky
Jednou z najväčších chýb v rezorte školstva je podľa úradu delenie zákaziek na menšie, čím sa chcú žiadatelia o granty vyhnúť predpísaným metódam verejného obstarávania. Napríklad samospráva môže požiadať o eurofondy, z ktorých si následne zaplatí vzdelávaciu agentúru. Ak hodnota projektu presiahne určitú sumu, musí vyhlásiť verejnú súťaž, do ktorej sa môžu prihlásiť všetky firmy, ktoré plnia podmienky. Pri nižších hodnotách však môže použiť napríklad rokovacie konanie bez zverejnenia, čím sa transparentnému výberu vyhne.

Z operačného programu Vzdelávanie sa financuje regionálne školstvo, vysoké školy či vzdelávanie vo firmách. V programovom období rokov 2007 až 2013 sa má na tieto ciele minúť takmer 618 miliónov eur. Bývalý minister školstva Ján Mikolaj chybovosť nepovažuje za problém. Podľa neho nejde o sumy, ktoré by sa v čerpaní nenávratne stratili. Úrad napriek kontrolám zatiaľ neudelil žiadne pokuty a v rámci svojich kompetencií len zrušil niektoré verejné obstarávania.

„To však plánované prostriedky na financovanie neposiela do nenávratna, len opakuje, respektíve ruší chybné verejné obstarávanie,“ vysvetľuje Miriam Žiaková, hovorkyňa ministerstva školstva. O pokutách či odobratí peňazí pri čerpaní z eurofondov tak v konečnom dôsledku rozhoduje Brusel. „Zatiaľ čo si pamätám, tak z celkového balíka pre školstvo predstavovali pokuty maximálne dve percentá, a ani tie nemusíme považovať za definitívne stratené,“ dopĺňa bývalý minister školstva.

Nedostatkov je viac
Druhým najčastejším pochybením je zlá dokumentácia zo strany predkladateľov. Ivan Liška zo vzdelávacej agentúry Credit 0623 to vysvetľuje obťažnosťou jej vypĺňania. „Nedodanie správne vyplnených podkladov je síce problémom, no počas nášho niekoľkoročného pôsobenia sme ho pri desiatkach žiadostí mali len zopár,“ oponuje. Medzi časté výhrady úradu patrí aj menovanie konkrétnych značiek produktov či nevylúčenie kandidátov, ktorí nesplnili podmienky súťaže.

Chybovosť všetkých operačných programov bola v druhom polroku 2010 12,8 percenta. V nasledujúcom období to kleslo. „Za poklesom stojí celkové zníženie verejných obstarávaní. A to nielen v školstve, ale aj v iných rezortoch,“ hovorí Ľubomír Tuchscher, šéf odboru komunikácie rezortu dopravy.

Zdroj: SITA (Hospodárske noviny)

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte