matematika
delit trojciferným císlom je problém? preboha.
Slovenskí žiaci pohoreli v medzinárodnom porovnaní, pričom minister Tomáš Drucker hovoril o národnej tragédii. Člen Správnej rady Slovenskej komory učiteľov Viktor Križo pre HN priblížil, kde sú najväčšie problémy nášho školstva.
Slovensko dosiahlo v štúdii PISA 2022 venovanej vedomostiam 15-ročných žiakov historicky najhoršie výsledky. Naši žiaci sa oproti poslednému testovaniu z roku 2018 prepadli vo všetkých troch oblastiach, teda v matematickej, čitateľskej a prírodovednej gramotnosti. V rámci krajín OECD patríme pod priemer. Ako tieto výsledky hodnotíte?
Sme pod priemerom krajín OECD dlhodobo. Teraz sme však klesli ešte hlbšie pod priemer. Treba sa pozrieť na to, že došlo k celkovému prepadu, čo pravdepodobne poukazuje na pandémiu. Čiže všetky deti v testovaných krajinách poklesli. My sme ako komora dlhodobo upozorňovali, že to prinesie takéto následky. Smutné je, že to vidíme aj v duševnom zdraví. Sekery v chrbtoch, skákanie zo striech...
Nevidíme pritom, že by to súčasná alebo bývalá vláda považovali za vážne. To treba riešiť. Minister Tomáš Drucker to pekne povedal, že je to obraz školstva. Aj preto vyzval, aby sa politici prestali zaoberať hlúposťami a začali venovať pozornosť tomu dôležitému.
Pri testovaní detí nastal výrazný prepad našich žiakov hlavne v matematike. Tam sa počet rizikových žiakov zvýšil oproti poslednému testovaniu o 8,2 percentuálneho bodu, teda až na 33,3 percenta. Kde môže byť príčina?
Matematika je jedna z tých disciplín, ktorá vyžaduje maximálnu pozornosť a uvoľnenosť, aby bolo dieťa schopné logicky premýšľať. Ak sa dieťa nemá dobre a ani dostatočnú podporu v škole, tak sa jeho potenciál nerozvíja. Nie je to o tom, že by slovenské deti boli intelektom slabšie, ale ich potenciál nie je dostatočne podporený. Ak sa dieťa necíti dobre, tak mozog nevie podávať maximálny výkon.
Komentáre