Nemecký školský barometer overil pripravenosť nemeckých učiteľov

27.04.2020
Prevádzka školy

V dôsledku celosvetovej pandémii čelia učitelia všade na svete úplne novým výzvam. Školy boli zatvorené aj v Nemecku – a teda vo všetkých jeho spolkových štátoch – preto sa vyučovanie žiakov presunulo do domácností žiakov i študentov. „Nemecký školský barometer“, to je názov reprezentatívneho prieskumu, v ktorom boli nemeckí učitelia dotazovaní, aby sa vyjadrili k tomu ako sa vysporiadajú s novými úlohami.

Nemecký školský barometer overil pripravenosť nemeckých učiteľov

Prieskum zisťoval, aké následky očakávajú pre študentov a ako ovplyvní ich prácu, ale aj ďalší rozvoj školy. Výsledky ukazujú veľké rozdiely a zároveň veľké príležitosti pre budúci rozvoj. Školy boli zatvorené na viac ako tri týždne kvôli korónovej pandémii. Väčšina škôl nebola technicky dostatočne pripravená na ukončenie školskej dochádzky. Prieskum odhalil nedostatočné vybavenie pre možnosti digitálnej výučby, ale aj slabé skúsenosti s tvorbou digitálneho obsahu. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu učiteľov, ktorý uskutočnila agentúra Forsa v mene nadácie Robert Bosch Stiftung a v spolupráci s magazínom ZEIT. Nemecký školský barometer prináša zhodnotenie výstupov po troch týždňoch dištančného vzdelávania. V období od 2. do 8. apríla bolo spolu realizovaných 1 031 rozhovorov s učiteľmi základných škôl.

Pracovný list – najbežnejší formát, využívaný pri distančnom vzdelávaní

Pokiaľ ide o najväčšie výzvy v súvislosti s ukončením školskej dochádzky, 28 percent opýtaných uviedlo nedostatok digitálneho vybavenia študentov. Na druhom mieste najčastejšie spomínaných problémov je nedostatok skúseností učiteľov pri vytváraní digitálneho obsahu lekcií. Preto neprekvapuje, že najčastejšie používaným formátom úloh je aj klasický pracovný list v dištančnom vzdelávaní. Celkom 84 percent učiteľov uvádza, že tento formát používajú pri vyučovaní na diaľku. Často sa však používajú aj digitálne formáty. Až 39% respondentov používa aj vysvetľujúce videá, 17% používa digitálne prezentácie a 14% učiteľov vyučuje pomocou videokonferencií.

To, ako často učitelia používajú digitálne formáty, závisí od typu školy

Učitelia stredných škôl používajú pri vyučovaní na diaľku videokonferencie, študijné programy alebo prezentácie oveľa častejšie ako učitelia základných škôl. Existuje niekoľko dôvodov, prečo je tomu tak. Zdá sa, že základné školy v prvom rade nie sú tak dobre technicky vybavené ako stredné školy. Celkovo až 66 percent učiteľov tvrdí, že ich škola bola „menej pripravená“ alebo dokonca „nepripravená“ na zatvorenie školy z hľadiska digitálnych médií. Pri základných školách to tvrdí ešte viac učiteľov – dokonca až 82 percent.

Rozdiely v používaní moderných spôsobov sú veľké

Na základných školách každý druhý učiteľ predpokladá, že menej ako štvrtina kolegov používala digitálne médiá aspoň raz do týždňa v triede predtým ako sa rozšíril koronavírus do Nemecka. Naopak, na stredných odborných školách toto hodnotenie kopiruje iba 27 percent a na gymnáziách 16 percent. Zo skúseností platí, že tam, kde majú na školách skúseností s používaním digitálnych vzdelávacích formátov, býva aj  prechod na dištančné vzdelávanie ľahší.

Kontakt medzi učiteľmi a deťmi by vyžadoval väčšiu pravidelnosť

Rozdiely sú tiež prekvapujúce pokiaľ ide o kontakt učiteľov so žiakmi počas zatvárania škôl. Na základných školách 49 percent učiteľov uvádza, že sú v pravidelnom kontakte s viac ako polovicou detí, v porovnaní so 69 percentami na stredných školách. Priama komunikácia so študentmi preto nie je v žiadnom prípade samozrejmosťou od prerušenia školskej dochádzky. Celkovo 37 percent opýtaných uvádza, že majú pravidelný kontakt s menej ako polovicou alebo dokonca len s veľmi málo žiakmi. Na základných školách je to 47 percent.

Zatvorenie škôl môže byť katalyzátorom rozvoja na školách

Ak školy do veľkej miery prenechajú výučbu prostredníctvom študijných materiálov na rodičov, bude to mať aj ďalšie následky. Veľká väčšina 86% učiteľov si myslí, že zatvorenie škôl zvýši vplyv sociálnych nerovností. 33 percent opýtaných učiteľov však uviedlo, že do hodnotenia zapracovali celú domácu úlohu alebo jej časť. Dobrá tretina odhaduje, že ukončenie školy povedie vo viacerých prípadoch k nedostatkom v znalostiach študentov. Na špeciálnych školách sa 49 percent učiteľov obáva tohto scenáru. Ak zostanú školy zatvorené ďalšie štyri týždne, až 81 percent učiteľov sa obáva, že sa sociálna priepasť ešte viac prehĺbi. Tri štvrtiny učiteľov sa domnievajú, že motivácia žiakov klesá a dve tretiny predpokladajú, že nedostatočné výkony v tomto školskom roku už nebude možné vyrovnať. Iba 28 percent si myslí, že ich vzťah so školákmi trpí, keď je škola zatvorená na dlhšiu dobu.

Školy môžu v budúcnosti z tejto situácie len získať

67% respondentov z radov učiteľov chce v budúcnosti splnomocniť svojich študentov, aby prevzali zodpovednosť za svoj vlastný vzdelávací proces. 59 percent vníma súčasnú situáciu ako katalyzátor procesu digitalizácie na svojej vlastnej škole. Títo učitelia sú presvedčení, že digitálne vzdelávacie formáty a digitálna komunikácia, ktoré sa teraz používajú, by sa pravdepodobne zaviedli neskoro alebo vôbec bez toho, že by prišlo k zatvoreniu škôl. Takúto situáciu nikto neočakával. Takmer každý druhý učiteľ očakáva, že v budúcnosti bude používať digitálne vzdelávacie formáty ešte viac.

Zaujímate sa o podrobnejšie výsledky, môže si ich pozrieť v pôvodnom jazyku v podobe infografiky:

 

Zdroj: deutches-schulportal.de

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte