Ministerstvo školstva nemá možnosti vstupovať do výberu učiteľov

30.09.2010
Prevádzka školy

Ministerstvo školstva nemá možnosti ovplyvňovať výber učiteľov v jednotlivých školách. Štátny tajomník Jaroslav Ivančo (SDKÚ-DS) po uskutočnení poslaneckého prieskumu na pôde ministerstva v Bratislave zopakoval, že ich stanovisko zostáva nemenné.

Poslanci školského výboru Miroslav Beblavý (SDKÚ-DS) a Bibiána Obrimčáková (Smer-SD) sa prišli informovať o prípade možnej diskriminácie rómskych učiteliek Samkových, ktoré si už štyri roky hľadajú zamestnanie vo svojom odbore.
      
„Žiaľ, nemáme žiadne, respektíve veľmi obmedzené právne možnosti ako vstupovať do procesu výberu zamestnancov na ktorejkoľvek škole, vrátane tých škôl, kde sa o zamestnanecký pomer uchádzali slečny Samkové,“ uviedol Ivančo. Zdôraznil, že rezort školstva nemôže prikazovať, nariaďovať ani inak viazať štatutárnych zástupcov inštitúcií, ktoré pôsobia na trhu práce, aby im diktovali podmienky na zamestnávanie.
      
Podľa jeho slov môžeme mať síce z tvrdení týchto rómskych učiteliek pocit, že došlo v ich prípade k diskriminácii, ale skôr by sa malo diskutovať o vecnej rovine problému a prípadnej úprave legislatívy. Rezort by nerád zväzoval ruky riaditeľom škôl, ktorí sú zodpovední za chod školy. „Ministerstvo školstva nemôže nariadiť žiadnemu riaditeľovi školy, aby niekoho prijal do pracovného procesu,“ upozornil. Podľa jeho slov sa treba zamyslieť nad tým, akým spôsobom bude vnímaná funkcia šéfa školy, či bude skôr manažérska alebo úradnícka. Ivančo sa prikláňa skôr k prvému variantu s plnou zákonnou zodpovednosťou. Dôležitá je pre neho verejná kontrola škôl. Treba sa podľa jeho slov zamyslieť nad tým, či chceme väčšiu reguláciu štátu alebo decentralizáciu.
      
Poslanec Beblavý poukázal na skutočnosť, že v súčasnosti platná legislatíva upravujúca spôsob prijímania učiteľov do zamestnania je dosť voľná a pokiaľ sa zamestnávateľ nedopustí zjavnej diskriminácie, je prakticky nepreukázateľná. „Nikto nevie dokázať, či to bolo pre etnicitu či pohlavie,“ tvrdí. Prípad sestier Samkových ukázal na diery v legislatíve z hľadiska kvality vyberaných pedagógov a voľnosti v rozhodovaniach o vyberaných pedagógov.
      
Poslanci sa zhodli na tom, že riaditelia nesú zodpovednosť za fungovanie školy, preto by nebolo vhodné im príliš zväzovať ruky. „Je však na legitímnu diskusiu, do akej miery súčasný stav mierne posunúť,“ poznamenal. Na pôde parlamentu mienia otvoriť diskusiu a prísť s nejakými riešeniami, či už to bude formou poslaneckých alebo vládnych návrhov. Celý problém vidí totiž Beblavý aj v širšom kontexte, pretože v najbližších desiatich rokoch dôjde vzhľadom na starnúci vek k výmene generácií pedagogógov, preto treba pozerať na ich kvalitný výber.
      
Obrimčáková na margo prípadu uviedla, že sa určite nedá hovoriť o diskriminácii z hľadiska etnicity. Spomenula, že ide o regióny s vysokou nezamestnanosťou, kde neboli úspešní pri hľadaní zamestnania ani iní pedagogickí pracovníci. „Skláňam sa pred sestrami Samkovými, že majú vysokoškolské vzdelanie, ale ich aprobácia dejepis s pedagogikou je nevýhodná pre základné školy,“ dodala.
      
Poslanci v rámci prieskumu navštívili okrem ministerstva aj tri základné školy v Banskobystrickom kraji - v Revúcej, Lubeníku, a Sirku, ich zriaďovateľov a tiež Krajský školský úrad v Banskej Bystrici. Takisto aj Slovenské národné stredisko pre ľudské práva, ktoré eviduje okolo 1500 podnetov, avšak žiadnu štatistiku ohľadne diskriminácie pedagógov nevedie.

Zdroj: TASR

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte