Je potrebné pomôcť rómskym žiakom v prechode do základnej školy

23.11.2009
Prevádzka školy

Účastníci medzinárodného odborného seminára pod názvom Tvorivosť a inovácia vo vzdelávaní detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, ktorý sa dnes skončil v Poprade, sa zhodli okrem iného aj na tom, že je potrebné pomôcť rómskym žiakom v prechode do základnej školy. TASR dnes o tom informoval Ján Jaraba z Ministerstva školstva SR.

Zúčastnení si myslia, že je dôležité podporovať bilingválnu edukáciu rómskych žiakov a zabezpečiť rómsky hovoriacich učiteľov.

V oblasti špeciálnych škôl je potreba priblížiť sa normám vo vyspelých západoeurópskych krajinách. Dôležité je podľa nich aj poskytovanie stimulov pre financovanie základného školstva. Zjednotenie poradenského systému do jedného celku a aktívne kontrolovanie práce poradní by malo byť tiež prioritou.

Jaraba uviedol, že účastníci by ocenili mobilizáciu komunitných zdrojov na rozvoj potenciálu rómskej komunity a na vytváranie adekvátneho edukačného prostredia využitím existujúcich technických, personálnych a finančných zdrojov.

Na riešení začleňovania rómskej populácie do spoločnosti by podľa Jarabu mali spolupracovať štátne a neštátne inštitúcie. Je dôležité, aby sa táto problematika riešila už od narodenia dieťaťa až po začiatok povinnej školskej dochádzky. Na to je potrebné využiť všetky formy vzdelávania, tak v škole, v rámci mimoškolských aktivít, ale aj v samotnej rodine.

Účastníci sa tiež zaoberali oblasťou prípravy a ďalšieho vzdelávania učiteľov a ich asistentov. Je podľa nich dôležité, aby obe tieto profesie ovládali jazyk komunity a aby sa zvyšovali ich profesionálne kompetencie pre prácu s rómskymi deťmi. Nesmie sa však zabúdať ani na zvýšenie ich ohodnotenia a hľadať formy stimulácie na ich prácu.

Zúčastnení sa rozhodli vytvoriť monitorovacie skupiny s cieľom priebežne monitorovať využitie finančných zdrojov prichádzajúcich z eurofondov.

Na záver Jaraba uviedol, že je nevyhnutné vytvoriť a zlepšiť priestorové podmienky na školách tak, aby bol zabezpečený rovnaký prístup ku vzdelaniu všetkým deťom a na základe pozitívnych príkladov z rómskej komunity posilňovať identitu Rómov.

Cieľom medzinárodného odborného seminára bolo venovať sa predškolskej výchove detí zo sociálne slabších rodín a ich následné začleňovanie do základných škôl (ZŠ).

Názov seminára bol "Tvorivosť a inovácia vo vzdelávaní detí zo sociálne znevýhodneného prostredia" a konal sa v rámci projektu Dekáda začleňovania rómskej populácie 2005-2015. Slovensko je v súčasnosti predsedníckou krajinou tohto projektu a Dekáda sa realizuje v štyroch oblastiach: bývanie, zamestnanosť, zdravie a vzdelanie. Cieľom projektu je za desať rokov zvýšiť mieru začleňovania rómskej populácie do spoločnosti v rámci Európskej únie.

Slovensko sa zameralo práve na oblasť vzdelávania. Zahraničné delegácie a tiež pedagógovia z predškolských a školských zariadení, z centier voľného času a pedagogicko-psychologických poradní zo Slovenska sa snažili svojimi príspevkami riešiť tento problém.

Zdroj: TASR

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte