Hlavný hygienik Mikas: Školy by mali čo najskôr prejsť na dištančnú formu vzdelávania

02.12.2021
Prevádzka školy

Pri takej miere incidencie, akú dnes máme, de facto neexistujú triedy, kde nie je problém s nákazou, hovorí hlavný hygienik.

Školy na Slovensku by mali prejsť na dištančnú formu vzdelávania. Zdôrazňuje to hlavný hygienik SR Ján Mikas. Považuje to za veľmi dôležitý nástroj v pandemickej situácii, keď kolabuje zdravotníctvo a u detí a mladých ľudí zaznamenávame vysokú incidenciu. Zhodujú sa na tom podľa neho aj epidemiológovia i ďalší odborníci vrátane odborného konzília. Snahe ministerstva školstva zachovať prezenčné vyučovanie však rozumie. Vyplýva to zo stanoviska hlavného hygienika, ktoré TASR poskytla hovorkyňa Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR Daša Račková.

"Pri takej miere incidencie, akú dnes máme, de facto neexistujú triedy, kde 'nie je problém s nákazou'. Teraz sa musíme všetci sústrediť na záchranu životov a slovenského zdravotníctva. Radi by sme mali k dispozícii riešenia, ktoré by nikoho neboleli. Také však v prípade COVID-19 zatiaľ neexistujú," konštatuje Mikas.
Snahe ministra školstva Branislava Gröhling (SaS), udržať prezenčné vyučovanie čo najdlhšie, rozumie. Ubezpečuje, že si uvedomujú dôležitosť prezenčnej formy vzdelávania a následkov, ktoré takéto rozhodnutie môže pre tisíce rodičov a detí znamenať. Poukazuje však na to, že hoci deti priamo neplnia covidové lôžka v nemocnici, zohrávajú významnú úlohu v mechanizme prenosu ochorenia COVID-19 na členov domácnosti, ktorí ho následne môžu zanášať ďalej. "Pri viac ako 3400 hospitalizovaných pacientoch preto musíme využiť každý dostupný a efektívny mechanizmus, aby sme šírenie ochorenia spomalili. A to okamžite," zdôraznil Mikas.
 

Nerobia to od boku
Regionálne úrady verejného zdravotníctva (RÚVZ), ktoré rozhodli o plošnom prerušení prezenčného vyučovania vo svojich územných obvodoch, si podľa neho uvedomujú závažnosť svojich rozhodnutí. Hlavný hygienik ubezpečuje, že to nerobia "len tak od boku". Podotýka, že ide o odborníkov z oblasti medicíny a verejného zdravotníctva, svoje kroky prijímajú v spolupráci s miestnymi krízovými štábmi, pandemickými komisiami, bezpečnostnými radami, inými rezortmi či inštitúciami.
Hlavný hygienik konštatuje, že situácia je zlá. "Najskôr sa z nej dostaneme vtedy, ak budeme počúvať odborníkov a rešpektovať ich rozhodnutia namiesto toho, aby sme ich spochybňovali," povedal Mikas. Akékoľvek spochybňovanie odborných názorov a rozhodnutí jednotlivých RÚVZ naprieč politickým spektrom podľa neho len znižuje vážnosť a autoritu orgánov verejného zdravotníctva v očiach verejnosti, v konečnom dôsledku aj účinnosť a rešpektovanie opatrení.
Epidemiologická situácia sa podľa neho nedá posúdiť na základe jedného faktoru a nedá sa zhrnúť do jedného čísla. Sledujú sa viaceré faktory.
ÚVZ SR zároveň informoval, že k plošnému zatváraniu škôl vo svojej územnej pôsobnosti doteraz pristúpili regionálne úrady verejného zdravotníctva (RÚVZ) v Rožňave, Vranove nad Topľou, Lučenci, Dolnom Kubíne, Banskej Bystrici, Trnave, Rimavskej Sobote, Senici, Galante, Čadci, Bratislave a Prievidzi.

 

Zdroj: plus7dni.sk

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte