Fotograf Bartoš predstavuje v SNG polstoročnú tvorbu, má prvú knihu

02.11.2009
Prevádzka školy

Prvú publikáciu o fotografovi Jurajovi Bartošovi vydala Slovenská národná galéria (SNG) pri príležitosti jeho veľkej výstavy na jednom poschodí SNG v Bratislave. Expozícia je v rámci programu Mesiaca fotografie a potrvá do 22. novembra.

 Podľa autora knihy a kurátora výstavy Aurela Hrabušického zo SNG patrí Bartoš medzi najvýznamnejších súčasných slovenských fotografov dokumentaristov. Tejto činnosti sa cieľavedome dlhodobo venuje, čo potvrdzuje retrospektívna výstava i kniha, kde sú zábery od roku 1958 do 2008. Objektívom zachytáva pouličné dianie a premeny rodnej Bratislavy, ale tiež pracoval na rôznych ďalších cykloch. Zaujímal ho život obyčajných ľudí na Orave, v Paríži, Leningrade, talianskych mestách i New Yorku, kde pobudol sedem týždňov.

Premeny dožívajúcej starej Petržalky v najväčšie slovenské sídlisko systematicky mapoval od roku 1977 do 1983, keď staré prízemné domčeky nahrádzali mohutné hradby panelákov. Podobne to bolo so zmenami obchodov, ktorých pozostalé nápisy nad vchodom v porovnaní s novým sortimentom vo výklade často vzbudzujú úsmev. Socialistické prvomájové sprievody s ľudovými veselicami, Vinobranie v Modre, aj cykly Deti na sídlisku Petržalka či vtipné Fragmenty civilizácie sú zaujímavé nazretia do našej nedávnej minulosti. Najväčší je jeho stále otvorený projekt Obchodná ulica v Bratislave.

Podľa Hrabušického záujem Bartoša o komplexnosť ľudských prejavov vyplýva z toho, že najradšej fotografuje na verejných priestranstvách. V širokej vzorke ľudí pohybujúcich sa vo vonkajšom prostredí nachádza viac príležitostí na to, aby mohol dokumentovať "módu ulice" aj letmé premenlivé stavy ľudí, ktoré sa dajú zachytiť len vďaka ich anonymite uprostred davu. Ľudia sa menej štylizujú, keď na nich priamo nemieri objektív fotoaparátu. "Viacerí slovenskí fotografi v priebehu 70. a 80. rokov prejavili zmysel pre paradoxné fungovanie textových odkazov v spoločenskej komunikácii, ale nikto sa tým nezaoberal tak dôsledne, ako on," konštatuje Hrabušický.

Bartoš má celkove široký tematický záber a rád fotil aj rôznych umelcov. V takmer 170-stranovej knihe je časť z nich - hudobník Marián Varga, herci Magda Vášáryová a Bolek Polívka. Okrem množstva čiernobielych a farebných fotografií je pri jednotlivých cykloch veľa hodnotiaceho textu od Petry Hanákovej. V záverečnej časti sa čitateľ dozvedá, že fotograf pomerne málo vystavoval, preto jeho kompletnejšie dielo bolo doteraz takmer neznáme, napriek veľmi intenzívnej činnosti 65-ročného autora. Kniha a výstava sú ojedinelé stretnutia s jeho celoživotnou tvorbou.

V rokoch 1961-1965 Bartoš študoval na fotografickom odbore Strednej umeleckopriemyselnej školy v Bratislave. Ihneď potom začal pracovať pre Oravskú galériu, neskôr bol fotoreportérom v týždenníku Beseda (1967-1972), v agentúre ČSTK Pressfoto v Bratislave (1972-1974), fotografoval pre urologickú kliniku Fakultnej nemocnice na Kramároch (1974-2008). Medzitým spolupracoval s desiatkami slovenských časopisov. Jeho fotografie sú publikované aj v knihách Dejiny slovenskej fotografie, Encyklopedie českých a slovenských fotografů a Rodinné album.sk.

Zdroj: TASR

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte