Prevádzka školy
Alternatívna pedagogika narazila na pochybnosti štátu

V uplynulom období sa pedagógia waldorfskej školy obrátili na rodičov s informovaním o stave tohto typu školstva na Slovensku. V liste vyjadrili obavy o existenciu školy. Dôvodom je stanovisko Štátneho pedagogického ústavu, ktorý vyslovil hypotézu, že "waldorfská pedagogika nie je v súlade s princípmi vzdelávania." Táto formulácia podľa pedagógov znamená, že tento typ školstva má byť u nás zrušený, keďže podľa dnes platného školského zákona nemôže na Slovensku pôsobiť žiadna škola, ktorá nie je zaradená v sieti štátnych škôl.
Ukazujú dobré výsledky
Waldorfská škola pôsobí na Slovensku od  roku 2001. Odvtedy je v režime experimentálneho overovania jej  vzdelávacieho programu. V roku 2010 odporúčal ŠPÚ predĺženie tohto  overovania do roku 2013, kedy budú môcť výstupy žiakov z waldorfskej školy porovnať s výstupmi žiakov reformných  ročníkov klasických škôl. V celoštátnych testovaniach jej deviataci  preukázali nadpriemernosť. Pozitívne výsledky ale podľa učiteľov posudzovateľ neberie vôbec do  úvahy.
"Osemročné sledovanie waldorfskej školy v Bratislave ukázalo, že ako po stránke výkonov žiakov v učení, tak aj po stránke výchovnej, škola dosahuje dobré výsledky," komentuje expert na pedagogiku Miron Zelina. Školy tohto typu majú podľa neho právo byť zaradené do riadnej siete škôl podobne ako iné súkromné školy. "Pokiaľ sú pochybnosti, zákon umožňuje ich zaradenie ako experimentálnych škôl," pripomína.
ŠPÚ sa nepáčia niektoré pojmy
ŠPÚ na otázku, či môže byť tento typ školy  ohrozený, odpovedal, že ak sa potvrdí nesúlad s princípmi a cieľmi  vzdelávania, potom školské vzdelávacie programy nemôžu byť vypracované  na báze waldorfskej pedagogiky. Waldorf sa pritom uchádza o otvorenie  strednej školy. Tá práve pre pochybnosti  musí počkať. Nesúlad podľa svojho stanoviska našiel SPÚ napríklad v interpretácii  času a priestoru, prekážajú mu aj pojmy "v embryológii hra mužských a  ženských vplyvov“ či "poznanie zemskej podstaty." "Pojem zemská  podstata nie je vo vede definovaný," odôvodnil jeden z príkladov.
Otáznik vyslovil aj nad jedným z cieľov pedagógov, ktorí si dávajú za úlohu vypracovať u dieťaťa "objektivitu v cítení." Všetky svoje pochybnosti chce teraz ŠPÚ podrobiť výskumu, čo môže znamenať ďalšie oddialenie zaradenia školy do riadneho systému. "V podobnej situácii je aj druhá alternatívna pedagogika na Slovensku - Montessori, kde provizórium experimentu trvá už 20 rokov pre neochotu štátu rešpektovať práva rodičov na voľbu vzdelania pre svoje deti," napísala škola rodičom.
Zelina: Alternatíva môže byť plus
Zelina v ďalšom kvalitatívnom výskume problém nevidí. Pripomenul ale, že  alternatívne školy môžu systém školstva  obohatiť. "Vytvárajú konkurenciu hlavnému prúdu, inovujú  metódy, postupy,  pomáhajú realizovať sa tvorivým učiteľom. Boli by sme jediná krajina   Európy, keby sme nepodporovali alternatívne školy.  To ale neznamená  anarchiu," poznamenal. Na Slovensku dnes máme len niekoľko alternatívnych škôl. Na porovnanie,  kým u nás je jediná škola s waldorfskou  pedagogikou, v Nemecku je ich vyše 200, v Holandsku zhruba stovka.
Zdroj: SITA (aktualne.sk)
