Program adaptačného vzdelávania učiteľa materskej školy

02.12.2011
Personalistika

Adaptačné vzdelávanie učiteľa materskej školy sa uskutočňuje sa podľa vzdelávacieho programu adaptačného vzdelávania, ktorý vypracuje zamestnávateľ.

Skôr, než začneme vypracovávať program adaptačného vzdelávania učiteľa pre predprimárne vzdelávanie je vhodné skompletizovať dostupné možnosti/prostriedky/dokumenty a personálne zabezpečenie, ktoré by pri tvorbe programu nemali absentovať:

  • Platné právne predpisy, ktoré určujú správnosť vypracovania programu adaptačného vzdelávania, jeho priebehu, ukončenia a ostatných podmienok, týkajúcich sa adaptačného vzdelávania.
     
  • Profesijný štandard, ktorý vymedzuje súbor profesijných kompetencií potrebných na štandardný výkon pedagogickej činnosti začínajúceho pedagogického zamestnanca a samostatného pedagogického zamestnanca – učiteľa pre predprimárne vzdelávanie.
     
  • Určenie uvádzajúceho pedagogického zamestnanca – pedagogického zamestnanca špecialistu, ktorý bude koordinovať a zodpovedať za priebeh adaptačného vzdelávania začínajúceho pedagogického zamestnanca. Dokáže objektívne a kompetentne viesť adaptačné vzdelávanie a na konci vzdelávania hodnotiť mieru osvojenia si profesijných kompetencii samostatného pedagogického zamestnanca.
     
  • Premyslené zosúladenie obsahu programu adaptačného vzdelávania s konkrétnymi podmienkami materskej školy (veľkosť materskej školy, školský vzdelávací program, materiálno-technické podmienky, vnútorné predpisy a ustanovenia atď.) a predbežne stanoviť metódy a prostriedky, ktoré by mali smerovať k odpovedi na otázku: „Ako a pomocou čoho zistím mieru prejavovania profesijných kompetencií začínajúceho pedagogického zamestnanca?“
     
  • Časové rozvrhnutie adaptačného vzdelávania a určenie postupnosti krokov plnenia obsahucieľov s uvedením termínu ich splnenia, priebežnej kontroly ich plnenia, spôsobom realizácie (napr. hospitácie u začínajúceho, uvádzajúceho alebo ďalšieho pedagogického zamestnanca, pohospitačné rozhovory, samoštúdium, konzultácie s riaditeľom materskej školy, uvádzajúcim pedagogickým zamestnancom, odborníkmi a inštitúciami, s ktorými materská škola spolupracuje (CPPPaP, logopédom, učiteľom základnej školy, materskej školy, autodiagnostický dotazník, inštruktáž atď.) a osobami zúčastnenými pri plnení cieľov.

 

Vybrané z publikácie Materská škola a jej riadenie.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte