Prečo je motivácia zamestnancov dôležitá?

02.09.2009
Personalistika

Dnes už nikto nepochybuje o tom, že poznanie rôznych foriem motivácie a ich implementácia do pracovného procesu sú nevyhnutnou podmienkou skvalitňovania výsledkov práce a následného dosahovania cieľov organizácie prostredníctvom iných ľudí. S týmto fenoménom sa stretáva každý riaditeľ školy. Čo urobiť, aby vaši zamestnanci boli motivovaní efektívnejšie pracovať?

Nedostatok motivácie stojí za množstvom nesplnených úloh, neochotou hľadať efektívne pracovné postupy, za absenciami, nelojalitou k vlastnému pracovisku, odmietaním nadčasovej práce, neakceptovaním potrebných zmien, ignorovaním žiadosti o pomoc iným a pod.

Pojem motivácia je odvodený od latinského „movere”, čo znamená hýbať, pohybovať sa. Pojem motivácia je všeobecným označením pre všetky vnútorné podnety, ktoré vedú k určitej činnosti človeka, resp. k určitému konaniu. Podľa E. Bedrnovej a E. Nováka motivácia vyjadruje skutočnosť, že v ľudskej psychike pôsobia špecifické, nie celkom vedomé či nevedomé vnútorné hybné sily –pohnútky, motívy.

Podľa uvedených autorov motivácia pôsobí súčasne v troch dimenziách:
• Je to dimenzia smeru, čo znamená, že človek sa na niečo orientuje a od niečoho sa odvracia.
Dimenzia intenzity predstavuje silu záujmu.
Dimenzia stálosti (vytrvalosti) vyjadruje trvalosť záujmu.

Motiváciu vymedzujú viacerí ako proces, ktorého obsahom je vnútorná psychická aktivácia. Táto pozostáva zo vzbudzovania aktivity organizmu, z jeho energizovania a súčasne aj z regulácie, čo sa prejavuje v správaní zameranom určitým smerom a v konaní. Z toho vyplýva, že každé ľudské správanie je zamerané na dosiahnutie nejakého cieľa, je teda správaním motivovaným.

Len ten riadiaci pracovník, ktorý je sám primerane motivovaný, dokáže primerane motivovať a motivačne viesť svojich spolupracovníkov. Naopak, demotivovaný manažér stráca schopnosť motivovať a motivačne viesť.

Ďalšie faktory ovplyvňujúce pracovný výkon
Pracovný výkon človeka nesúvisí len s motiváciou, ale závisí aj od jeho schopností a od pracovného prostredia. Na to, aby práca ľudí bola efektívna:
• človek musí chcieť robiť (motivácia),
• musí vedieť, ako prácu urobiť (schopnosť),
• musí mať primerané pracovné podmienky na jej vykonanie (prostredie).

Riaditeľ a jeho spolupracovníci sú navzájom závislí od rozsiahleho sociálneho systému:
• Ľudia sa navzájom odlišujú. Neexistuje žiadna priemerná osoba. Škola vytvára pravidlá a postupy s predpokladom, že všetci ľudia sú rovnakí. Je samozrejmé, že vzhľadom na rozsah organizovaného úsilia je tento spôsob potrebný. Dôležité je uvedomiť si, že každá osoba je jedinečná, t. j. má svoje potreby, túžby, postoje, vedomosti, schopnosti a určitý potenciál. Ak to riaditeľ nedokáže pochopiť, môže sa pri uplatňovaní motivačných stratégií dopúšťať chýb.
• Dosahovanie cieľov školy je síce dôležité, nesmie však ohrozovať dôstojnosť pracovníkov.
• Nie je možné chápať podstatu človeka bez toho, aby sme ho nevnímali ako celok. Znamená to, že ho musíme akceptovať súhrnne, s jeho vlastnosťami, vedomosťami, postojmi, schopnosťami – so všetkými charakterovými rysmi. Tieto sa navzájom ovplyvňujú a v špecifických situáciách majú tendenciu sa rýchlo a nevypočítateľne meniť. Človek je komplexnou osobnosťou ovplyvňovanou vnútornými faktormi. Často sa stáva, že pracovníci sa po príchode do práce nevedia zbaviť týchto síl, čo výrazne ovplyvňuje celkovú klímu školy.

Vybrané z publikácie Poradca riaditeľa školy.

 

Máte záujem o školenie na túto tému? Dajte nám vedieť na akademia@raabe.sk

 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte