Personalistika
Potrebné vlastnosti uvádzajúceho učiteľa

Mal by mať vysokú úroveň sebadôvery, aby dokázal podporiť a viesť aj začínajúcich kolegov, ktorí sa javia v niektorých aspektoch lepší ako je on sám (napr. zvládajú najnovšie technológie, majú talent na šport, tanec, vedia hrať na hudobný nástroj a pod.).
Uvádzajúci pedagogický alebo odborný zamestnanec by mal byť špičkovým komunikátorom a hlavne poslucháčom so schopnosťami dekódovať neverbálnu komunikáciu s vysokou úrovňou emocionálnej inteligencie.
Pre prácu poradcu, tútora sú dôležité:
- vytrvalosť, dôslednosť a spoľahlivosť,
- vyrovnanosť a odolnosť voči stresu,
- komunikačné schopnosti a trpezlivosť,
- schopnosť počúvať a empatia,
- sebareflexia, autoregulácia a sebadôvera,
- zodpovednosť a pozitívny prístup,
- dobrý časový manažment,
- profesijná hrdosť.
Jedným z kritérií výberu vhodného zamestnanca na túto pozíciu je aj jeho schopnosť pracovať na svojom profesijnom raste, schopnosť učiť sa.
Ďalším kritériom výberu uvádzajúceho pedagogického zamestnanca je profesijná skúsenosť a schopnosť odovzdávať ju, ktorá sa prejavuje:
- zapájaním sa do odborných diskusií v rámci pedagogickej rady školy,
- prezentáciou vlastných postrehov a skúseností kolegom a rodičom žiakov,
- ochotou pripraviť otvorené, komentované hodiny ako súčasť práce PK a MZ,
- aktívnou účasťou na konferenciách, seminároch, tvorivých dielňach,
- publikovaním príspevkov v odborných časopisoch.
Vybrané z publikácie Profesijný rozvoj zamestnancov školy.