Personalistika
Personálna inteligencia v práci riaditeľa školy

Jednou z prioritných úloh riaditeľa školy je optimálne riadiť interpersonálne vzťahy v škole a v rámci nich vzťahy medzi zamestnancami školy, medzi pedagogickými a odbornými pracovníkmi školy, medzi učiteľmi a žiakmi, ako aj medzi učiteľmi a rodičmi, vzťahy medzi vedením školy a podriadenými a i.
Personálnu inteligenciu považujú odborníci za najdôležitejší faktor dobrého fungovania v sociálnych vzťahoch. Obzvlášť od každého riaditeľa či vedúceho pracoviska sa vyžaduje vysoká úroveň personálnej inteligencie.
Personálna inteligencia nesie v sebe tieto zručnosti:
- emocionálne (identifikácia citov, prejavovanie citov, ovládanie emócií a impulzov, redukcia stresu, uvedomovanie si rozdielov medzi citmi a činmi),
- kognitívne (sebauvedomenie, zdravé sebahodnotenie a sebadôvera, chápanie postojov a názorov iných ľudí, chápanie noriem správania, používanie konštruktívnych postupov pri riešení problémov, efektívne riešenie konfliktov, pozitívny postoj k životu),
- behaviorálne (verbálna a neverbálna komunikácia, používanie techník aktívneho počúvania, otvorené presadzovanie svojich názorov a požiadaviek, konštruktívne reagovanie na kritiku a asertívne presadzovanie svojich názorov).
Z nich sú pre optimálne riadenie chodu školy, výchovno-vzdelávacieho procesu aj medziľudských vzťahov významné tieto:
- odhadnúť emocionálny stav a spôsoby reagovania druhého človeka, jeho pocity, city, temperamentové črty,
- vcítiť sa do položenia iného človeka, vedieť, čo prežíva, ako pociťuje preňho stresovú situáciu, byť k nemu empatický, suportívny,
- poznať svoje osobnostné vlastnosti, temperament, reagovanie a správanie v bežnej situácii, ale aj v situácii záťaže, stresu, krízy,
- uvedomiť si, ako sa ja sám správam, ale aj ako sa správajú iní okolo mňa, reagujú v konfliktnej situácii ako takej (napr. s deťmi, partnermi, manželmi), ale aj v konkrétnom konflikte na pracovisku (únikové, agresívne a konsenzové spôsoby riešenia), a ako vzniknutý konflikt často riešime,
- riešiť bežný pracovný konflikt adekvátne, efektívne, nenásilne, vyrovnane, byť naň pripravený (konflikt s jedincami rôzneho veku, pohlavia, vzdelania, osobnostných čŕt, ale aj konflikt so spolupracovníkmi a kolegami),
- rozpoznať únikové, agresívne a asertívne prejavy správania a reagovania u iných osôb a sám byť schopný reagovať neagresívne aj v situácii záťaže, stresu, krízy na pracovisku,
- presadzovať svoje požiadavky, návrhy, názory asertívne, aby som druhých nezraňoval,
- poznať nonverbálne prejavy komunikácie druhých, na základe nonverbálnych prejavov správania zisťovať, čo druhý prežíva, aké má pocity, emócie, ako bude v najbližšej dobe pravdepodobne reagovať a aké správanie od nás príjme,
- uplatňovať aktívne techniky počúvania s dôrazom na vypočutie druhých,
- úspešne zvládnuť vyjednávanie s nadriadenými, spolupracovníkmi, rodičmi, žiakmi,
- naučiť sa predchádzať agresívnym a únikovým formám správania a konania pri pracovných rokovaniach a činnostiach,
- tolerovať názory, správanie a prežívanie iných, s ohľadom na ich vek, pohlavie, vzdelanie, politickú a náboženskú príslušnosť, osobnostné charakteristiky, byť tolerantný aj voči svojim podriadeným a kolegom.
Vybrané z publikácie Personalistika v práci riaditeľa školy.