Personalistika
Budovanie pocitu spolupatričnosti a oddanosti zamestnancov

Strategické desatoro vedenia školy pre zlepšenie oddanosti a angažovanosti zamestnancov:
1. Odlíšenie vlastnej školy od iných „konkurujúcich“ – či už prostredníctvom hodnôt, ktoré škola deklaruje, že vyznáva (napríklad športová, tanečná, cirkevná, „škola, ktorá má rada deti“), alebo výkonu, ktorý v nejakej oblasti dosahuje (reputácia školy a jej učiteľov, napríklad v oblasti jazykovej prípravy).
2. Priebežne informovať o hodnotách a cieľoch školy, o jej výnimočnosti či úspechoch tak, aby sa zamestnanci so školou identifikovali, aby boli hrdí, že pracujú práve v „tej“ škole. Ideálne by z tohto hľadiska bolo, ak by práca pre školu prispievala k osobnej prestíži zamestnancov.
3. Chápať, že lojalita a oddanosť sú obojsmerná záležitosť. Vedenie, ktoré nerešpektuje a nie je oddané svojim zamestnancom, nemôže očakávať, že oni budú oddaní jemu.
4. Neustále mať na pamäti budovanie atmosféry dôvery spočívajúcej v jednoduchých pravidlách:
- v čestnom a férovom správaní voči zamestnancom,
- v dôslednom uplatňovaní spravodlivosti a zásluhovosti,
- v dodržiavaní sľubov a politike otvorených dverí v komunikácii so zamestnancami na všetkých úrovniach.
5. Vytvoriť systém nepísaných (je však možné realizovať aj v písomnej podobe) pravidiel o tom, že so zamestnancami sa vychádza ako s partnermi. Usiluje sa skôr o spoluprácu založenú na konsenzuálnych hodnotách viac než na kontrole a direktívnom prístupe.
6. Búrať hranice medzi oddeleniami, ktoré v školách vznikajú, a to prepájaním čo najrôznejších ľudí spoluprácou na rôznych projektoch, a o to isté sa usilovať vo vzťahu vedenia voči podriadeným.
7. Viditeľne, no nielen deklaratívne sa snažiť o rozvoj všetkých zamestnancov. Takáto orientácia by mala byť ťažiskovou v rámci celej školy.
8. Neustále prepájať ciele školy s individuálnymi cieľmi jej zamestnancov.
9. Usilovať sa o obohatenie práce podriadených tak, aby u nich dochádzalo k vyššej spokojnosti s prácou samotnou. Snažiť sa poskytovať príležitosti, ku ktorým by sa inde nemuseli dostať.
10. Premyslenou personálnou politikou zamestnávať takých uchádzačov o zamestnanie, u ktorých je väčší predpoklad stotožnenia sa s cieľmi školy a s jej v budúcnosti zamýšľanou firemnou kultúrou.
Oddanosť zamestnancov je kvalitou, ktorú je veľmi ťažké postihnúť, ešte ťažšie vybudovať či dosiahnuť. Oplatí sa ňou však disponovať, pretože jej skutočný význam sa prejaví najmä v ťažkých časoch.
Z publikácie Personalistika v práci riaditeľa školy.