Prevádzka školy
Metodické orgány – poradné orgány riaditeľa školy

Postavenie metodických orgánov v základných školách stanovuje § 4 Legislatíva MŠ SR č. 320/2008 Z. z. o základnej škole v znení Legislatíva č. 224/2011 Z. z. Riaditeľ školy zriaďuje pre pedagogických zamestnancov prvého stupňa metodické združenia a pre učiteľov druhého stupňa predmetové komisie ako svoje poradné a iniciatívne orgány. Môže zriadiť aj metodické združenie triednych učiteľov. Ustanovenie metodických orgánov v stredných školách nie je v súčasnosti upravené žiadnym právnym predpisom.
Ak chce mať riaditeľ školy v MO významného pomocníka pri riadení školy, jeho práca s nimi nemôže byť náhodná a krátkodobá, ale sa musí stať plánovitou so zameraním na dlhodobejšie pôsobenie. Uplatňuje predvídavosť, vhodne zapája vedúcich MO do poznania a uskutočňovania poslania školy.
Vedúcemu MO možno delegovať:
•	Koordinovanie práce učiteľov s rovnakou alebo príbuznou aprobáciou učebných predmetov v komisii, ktorej je vedúcim.
•	Plánovanie riadenia práce jednotlivých vyučujúcich, ktorí sú členmi MO.
•	Riadenie a kontrolu dodržiavania pracovnej disciplíny, ako aj odbornej stránky vyučovania v rámci pôsobnosti MO – zodpovednosť za stav úrovne vyučovania určených predmetov.
•	Kontrolu činnosti jednotlivých vyučujúcich – členov MO (dodržiavanie schválených rámcových učebných plánov, učebných osnov, tematických výchovno-vzdelávacích plánov a pod.).
•	Vykonávanie hospitačnej činnosti a analýz vyučovacích hodín v spolupráci s vedením školy.
•	Spracovanie podkladov na analýzu výchovno-vzdelávacieho procesu v určených predmetoch pre vedenie školy.
•	Predkladanie účinných opatrení na odstránenie zistených nedostatkov v danom predmete.
Súčasťou riadiacej a organizátorskej práce MO je plánovacia činnosť. Určenie cieľov a spôsobov na ich dosiahnutie sa uskutočňuje prostredníctvom plánovania. Nevyhnutnou súčasťou je dobrý plán činnosti. Ak má len postavenie formálno-administratívneho prostriedku na evidovanie a vykazovanie práce členov, je nepotrebný.
Plán je možné prepracúvať a dopĺňať. Nemá byť len zoznamom akcií a opatrení, ale predovšetkým má obsahovať:
•	vymedzenie cieľov a metód ich dosahovania, 
•	určenie termínov plnenia úloh na dosiahnutie cieľov,
•	vymedzenie zodpovednosti za ich splnenie a 
•	postup kontroly a hodnotenia.
Aby plán práce MO spĺňal všetky potrebné náležitosti, pri jeho tvorbe je nevyhnutné vychádzať:
•	zo školského vzdelávacieho programu,
•	z koncepčného zámeru rozvoja školy,
•	zo správy o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach za predchádzajúci školský rok,
•	z analýzy výsledkov činnosti MO za predchádzajúci školský rok,
•	z plánu hlavných úloh školy,
•	z pedagogicko-organizačných pokynov MŠVVaŠ SR,
•	z aktuálnych podmienok školy, vzdelávacích potrieb pedagogických a odborných zamestnancov.
 
Viac sa dočítate v publikácii Poradca riaditeľa školy.
