Úroveň vzdelávania vo finančnej gramotnosti rastie, tvrdí rezort školstva

06.12.2016
Legislatíva

Stav úrovne vzdelávania zameraného na podporu výchovy a vzdelávania v oblasti finančnej gramotnosti rastie. 
Ministerstvo školstva to uvádza v aktualizovanej správe o stave vzdelávania zameraného na podporu rozvoja finančnej gramotnosti. 

Dôvodom je podľa ministerstva aj fakt, že oblasť finančnej gramotnosti sa berie ako komplexná problematika, do ktorej je zahrnuté podnikateľské vzdelávanie, ochrana spotrebiteľa, daňová a protikorupčná disciplína. 
Správa informuje o aktivitách, ktoré uskutočnili inštitúcie v oblasti vzdelávania zameraného na podporu rozvoja finančnej gramotnosti od októbra 2014 do mája 2016. 

Štátna školská inšpekcia za predkladané obdobie sledovala stav rozvíjania finančnej gramotnosti v základných školách a gymnáziách v školskom roku 2014/2015 či stav implementácie Národného štandardu finančnej gramotnosti do školského vzdelávacieho programu na prvom stupni základných škôl v školskom roku 2015/2016. 
Rovnako tak aj stav finančnej gramotnosti žiakov základných škôl z testovania žiakov deviateho ročníka či žiakov stredných škôl z testovania žiakov končiacich ročníkov. 
Výrazne pozitívnym zistením je podľa inšpekcie angažovanosť vyučujúcich pri plnení cieľov Národného štandardu finančnej gramotnosti svojpomocným zhotovovaním učebných pomôcok. 
Pozitívom je tiež využitie disponibilných hodín na zavedenie nových predmetov vo vzťahu k finančnej gramotnosti či činnosť záujmových krúžkov zameraná aj na rozvoj finančnej gramotnosti. 
Naopak, inšpekcia upozorňuje, že metodické združenia a predmetové komisie by sa mali lepšie koordinovať pri zaraďovaní tém do jednotlivých predmetov a ročníkov. Zlepšenie si vyžaduje aj materiálno-technické vybavenie škôl. 

Testovanie dosiahnutých kompetencií podľa požiadaviek Národného štandardu finančnej gramotnosti odhalilo u žiakov končiacich ročníkov stredných škôl priemernú úspešnosť 47,9 percenta. 
Úspešnosť žiakov základných škôl bola na úrovni 50,6 percenta. Testovanie potvrdilo pretrvávajúci silný vplyv socio-ekonomického a kultúrneho statusu rodiny na vzdelávacie výsledky slovenských žiakov, čo sa obzvlášť významne prejavilo v porovnaní dosiahnutých výsledkov žiakov pochádzajúcich z marginalizovaných rómskych komunít s výsledkami ostatných žiakov. 
Žiaci, ktorým poskytla škola príležitosť dozvedieť sa základné informácie a získať nové poznatky o spôsobe hospodárenia s peniazmi, získali nadpriemerný výsledok v porovnaní s ostatnými žiakmi. 
Podpora finančnej gramotnosti je jednou z priorít vlády SR. Ministerstvo školstva ako gestor úlohy v spolupráci s ostatnými subjektmi od roku 2013 spolupracuje na podpore výchovy a vzdelávania zameraného na podporu rozvoja finančnej gramotnosti v základných a stredných školách.

Zdroj:sme.sk

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte